FAQ

1. Køb af billeder

2. Brugsrettigheder

3. Samlinger

4. Søgninger

5. Download af filer

6. Brugere og konti

Superbruger

Standard bruger

7. Tekniske spørgsmål

8. Kontakt os

1. Krav til stock materiale

2. Redaktionelt materiale

3. Søgeord & billedmærkning

4. Uploading og frigivelse af materiale

5. Min konto & portfolio

6. Krav & indtjening

7. Kundeservice & teknisk support

8. Kontakt os

1. Køb af billeder

Kan jeg nøjes med at købe et enkelt billede?

Ja, du kan sagtens købe et enkelt billede, men jo flere du køber, jo bedre pris får du. Se Priser og produkter.

Jeg har brug for mere end et billede? Hvad kan I tilbyde?

Du kan vælge mellem:
  • Enkelt-downloads: du kan købe op til 150 på en gang. De skal ikke bruges inden en bestemt dato, og du bestemmer selv, hvornår du vil downloade og bruge billederne (se vores Licensbetingelser §12.3).
  • Basisabonnement: 10 downloads pr. måned
  • Businessabonnement: 50 downloads pr. måned
  • Favoritabonnement: 150 downloads pr. måned

Se vores prisoversigt her.
Hvis du kommer fra en stor virksomhed med flere afdelinger, så kontakt os og få et tilbud, der passer til jer.

Kan jeg få brug for en udvidet licens?

Du skal ikke bruge en udvidet licens til Colourbox billeder, vektorer og videoer. Vi har kun en licens, som gælder alle typer brug, både online og tryk.

Hvilke betalingsmåder accepterer I?

Vi accepterer betaling fra PayPal og fra følgende kreditkort: VISA-Dankort, VISA, Mastercard, og American Express. Kunder i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland kan også betale via faktura. Ønskes fakturering per brev pålægges et administrationsgebyr på 75 DKK / 90 SEK / 90 NOK / €10 pr. faktura. Vi kan også fakturere via EAN.

Systemet vil ikke godkende mit betalingskort - hvad er der galt?

Vær tålmodig! Nogle gange tager det lidt længere tid end forventet, før betalingssystemet svarer. Hvis betalingen ikke går igennem, og du modtager en fejlbesked, så tjek om kortet er udløbet, og om der er nok penge på kontoen.

Hvis betalingen stadig ikke går igennem, kan du prøve med et andet kort eller kontakte os.

Jeg skal købe et billede for min virksomhed, som hører til i et EU-land. Hvor indtaster jeg momsnummeret?

Hvis du indtaster et firmanavn under købsprocessen, vil der komme et ekstra felt frem, hvori du kan indtaste jeres moms/cvr-nummer. Hvis nummeret er gyldigt, vil der ikke blive pålagt dansk moms på salg til virksomheder i andre EU-lande. Hvis nummeret ikke er gyldigt, skal vi lægge dansk moms oveni købsprisen.

Skal udenlandske kunder betale moms?

Colourbox fakturerer kun nettobeløbet til udenlandske kunder med et gyldigt momsnummer. Inden for EU skal kunden ifølge reglerne for “reverse charges” selv indberette momsbeløbet i det land, hvor virksomheden er registreret.

Hvordan udskriver jeg en kvittering eller faktura?

Du kan downloade en kvittering eller faktura i PDF-format, hvis du logger ind på Colourbox og klikker på Fakturaoversigt i menuen til venstre.

Er det muligt at købe alle rettighederne til et billede, hvis jeg ikke ønsker, at andre skal bruge det samme billede?

Nej, det er desværre ikke muligt.

Kan jeg gemme indholdet af min kurv, hvis jeg ønsker at købe og downloade det senere?

Hvis du tillader brug af cookies på din computer, vil indholdet af din kurv blive gemt i 30 dage.

Jeg har en licens, og jeg har ikke opbrugt denne måneds downloads. Kan jeg gemme dem og videreføre dem til næste måneds forbrug?

Ubrugte downloads i vores abonnementer (Basis, Business & Favorit) kan gemmes i op til 3 måneder. Så hvis du ikke har brugt alle dine downloads for en måned, er det muligt at overføre dem til næste måneds downloads og gemme dem til fremtidigt brug. Dog kan du max gemme 3 måneders værdi af downloads, f.eks. hvis du har billeder tilovers fra denne måned, og du ikke får brug for flere denne måned, kan du lagde dem ligge, og de vil så blive overført til den følgende måneds downloads. Dvs. hvis du har et abonnement med 10 downloads pr måned, kan du gemme op til 3 måneders værdi (3x10= 30) - max. 30 ubrugte downloads.

2. Brugsrettigheder

Hvordan må jeg bruge billederne?

Du må bruge billederne, vektorerne og videoerne i hele verden, både online og på tryk og både i dine egne projekter eller i projekter, du udfører for andre. Du må benytte billederne, vektorerne og videoerne til næsten alt, men du må ikke sælge, udleje eller på anden vis overdrage dem til tredjemands eget brug - dette inkluderer brug af billederne, vektorerne og videoerne i online skabeloner eller andre online services, der giver andre brugere mulighed for at selv at benytte materialet.

Hvor længe må jeg bruge billederne?

Billeder, vektorer og videoer må benyttes både i uændret og i ny sammenhæng i en periode på op til 3 år efter, et abonnement er ophørt eller efter det første unikke download i tilfælde af enkelt-downloads. Billeder, vektorer og videoer, der er benyttet indenfor denne periode, må efterfølgende anvendes i uændret sammenhæng uden tidsbegrænsning (se vores Licensbetingelser §12.3).

Det betyder, at du f.eks. ikke behøver at slette et billede fra en online artikel, og du skal ikke til at lave nye brochurer efter 3 år. Så længe sammenhængen, hvori billedet indgår, er uændret, er der ingen tidsbegrænsning.

Downloads foretaget med et Unlimited-abonnement må kun anvendes i nye sammenhænge i 30 dage fra abonnementets ophør. Der er ingen tidsbegrænsning, hvis billederne, vektorerne og videoerne anvendes i uændret sammenhænge.

Må jeg bruge billeder og vektorer til produkter, jeg vil sælge, som fx t-shirts?

Ja, du må gerne bruge materialet på f.eks. t-shirts, kopper, emballage, plade- & bogomslag mv.

Må jeg bruge billeder, vektorer og videoer på Facebook?

Ja, du må gerne bruge billeder, vektorer og videoer på Facebook og andre sociale medier, hvis du ellers følger vores generelle Licensbetingelser.

Må jeg bruge et billede, vektor eller video i en app?

Ja, du må gerne bruge et billede, vektor eller video i en app eller anden software, hvis det skal bruges til f.eks. en knap eller et ikon. Du må ikke bruge et billede, vektor eller video i digitale produkter, hvis den originale fil på nogen måde bliver tilgængelig for tredjemand til egen brug.

Må jeg bruge et billede eller en vektor til et logo?

Nej, du må ikke bruge et billede eller en vektor til at lave et logo, et varemærke eller nogen anden form for forretningskendetegn.
Hvis du alligevel gerne vil have lov til at bruge et billede eller en vektor som et logo, et varemærke eller nogen anden form for forretningskendetegn, kan du kontakte os her. Vi sætter dig i kontakt med leverandøren af det pågældende billede eller design. Herefter er det op til dig og leverandøren at blive enige om, hvorvidt du må købe rettighederne til at bruge billedet eller vektoren.
Bemærk: Du skal huske, at I også skal blive enige om, om filen stadig skal være tilgængelig på Colourbox og dermed til salg, så andre Colourbox kunder kan købe denne.
Når du kontakter os angående et billede eller en vektor, tilføj venligst følgende informationer:
  • Billede/vektor ID.
  • En kort beskrivelse af, hvordan du ønsker at bruge filen.

Hvad betyder royalty-free?

Alle billeder, vektorer og videoer hos Colourbox er royalty-free. Det betyder, at du har ret til at bruge billedet, når du har betalt for det enten via køb af enkelt-downloads eller gennem et abonnement. Du behøver ikke bekymre dig om at skulle betale nogen andre gebyrer for brugen af billedet.

Royalty-free billeder kan benyttes til en lang række kreative formål, og det samme billede, vektor og video kan blive brugt af mange mennesker. Derfor er prisen meget lavere, end hvis du skal arrangere dit eget photoshoot.

Hvad er forskellen på stock og redaktionelle billeder, vektorer og videoer?

Stock-billeder må benyttes til kommercielle formål og må blive beskåret og redigeret.

Redaktionelle billeder må kun benyttes i en nyhedsrelateret sammenhænge, f.eks i aviser, magasiner og på blogs. Redaktionelt materiale må IKKE benyttes i nogen former for kommerciel, marketingrelateret, eller reklamemæssig sammenhæng. Beskæring og redigering er ikke tilladt.

Vores virksomheds hovedkontor ligger i et land, men vi opererer globalt. Må vi bruge marketingmateriale fra hovedkontoret i alle lande?

Ja. Du må publicere materialet i hele verden både online og på tryk.

Må jeg bruge stock-billeder/vektorer/videoer i hele verden?

Ja, du må bruge stock-billeder/vektorer/videoer i hele verden.

Hvornår er det nødvendigt at kreditere billederne, vektorerne og videoerne?

Kommercielle sammenhænge

Hvis du bruger stock-billeder i en kommerciel sammenhæng, er det ikke nødvendigt at kreditere dem. Bemærk dog, at hvis du bruger materialet online (på dit website eller sociale platforme), må du meget gerne nævne Colourbox og fotografen/illustratoren. Hvis ikke fotografen/illustratoren har en profil på Colourbox, så nævn blot Colourbox.dk.

Redaktionel sammenhæng

Hvis billeder, og det gælder både stock og redaktionelt materiale, bliver benyttet i en redaktionel sammenhæng, dvs. en nyhedsrelateret kontekst, bedes du overholde følgende retningslinjer for kreditering:
Off-line/tryk:
Krediteringen “Foto: Colourbox.dk/Fotograf“ skal placeres under eller i nærheden af fotoet. Hvis der er en person afbilledet, skal krediteringen være: “Modelfoto: Colourbox.dk/Fotograf“.
Hvis fotografen/illustratoren ikke har en profil på Colourbox.dk, krediteres der med: “Foto: Colourbox.dk (eks: Modelfoto: Colourbox.dk / Kasper Nymann).”
Fotografens navn er altid deres artistnavn på Colourbox. Hvis fotografen/designeren ikke har en profil på Colourbox, skal krediteringen være: “Foto: Colourbox.dk”.
Online:
Hvis muligt skal der indsættes et link til www.colourbox.dk, ellers skal krediteringen “Foto: Colourbox.dk/Fotograf” / “Video: Colourbox.dk/Fotograf” placeres under billedet, vektoren eller videoen eller på samme webpage som den hovedartikel, der anvendes til at illustrere. Hvis en person er afbilledet, skal krediteringen være: “Modelfoto: Colourbox.dk/Fotograf” / “Modelvideo: Colourbox.dk/Fotograf
Fotografens navn er altid deres artistnavn på Colourbox. Hvis fotografen/designeren ikke har en profil på Colourbox, skal krediteringen være: “Foto: Colourbox.dk”. Hvis fotografen/illustratoren ikke har en profil på Colourbox, krediteres der med: “Foto: Colourbox.dk” eller “Modelfoto: Colourbox.dk”.
Hvis du vil se eksempler på kreditering kan du gå til vores guide her.

3. Samlinger

Hvad er samlinger?

Du kan bruge samlinger til at gemme dine billeder, vektorer eller videoer, indtil du beslutter, om du vil downloade dem. Hvis du tilføjer et billede til en samling, bliver det ikke betragtet som et download. Det er blot en nem måde at organisere dine billeder på. Hvis du downloader en samling, tæller hvert enkelt billede som et download.

Hvor mange billeder kan jeg lægge i en samling?

Der er ingen begrænsning på, hvor mange billeder, vektorer og videoer du kan lægge i en samling. Hvis du downloader mere end 2GB, hentes dette som en zip64 fil. Denne fil kan du muligvis ikke åbne på en Mac OS X. Oplever du dette problem, kan du downloade programmet Winzip og derefter åbne din fil.

Hvordan downloader jeg en samling?

Åben samlingen og klik dernæst på “Download”. Når du downloader en samling, tæller hvert enkelt billede i samlingen som et download. Du kan ikke downloade eller købe alle filerne i en samling på en gang. Du kan dog downloade en zipfil, som indeholder alle billederne fra samlingerne - de vil være vandmærket. Funktionen udføres via linket i øverste venstre hjørne.

Hvordan opretter jeg en samling og gemmer billeder i den?

Du kan oprette en ny samling på to måder. Enten ved at klikke på “Samlinger” og dernæst på den store “+”knap eller ved at klikke på “+”knappen i dropdown-menuen “Tilføj til Samlinger” på søgeresultatsiden, på preview-siden eller på en leverandørs profilside. Bruger du dropdown-menuen “Tilføj til Samlinger”, kan du tilføje et billede til flere samlinger på en gang.

Hvordan deler jeg en samling med andre?

Du kan dele en samling med andre brugere på din konto ved at åbne samlingen og dernæst klikke på “Del”. Indtast navn eller email på de brugere, du vil dele samlingen med.

Hvis du vil dele en samling med nogen, som ikke har en Colourbox-konto, eller med en konto i en anden virksomhed, kan du sende dem den offentlige URL. Når de klikker på linket, vil de kunne se thumbnails af de filer, der ligger i samlingen. Hvis de vil dog først kunne downloade filerne, når de registrere sig som brugere på Colourbox.

Hvor længe kan jeg have billeder liggende i mine samlinger?

De billeder, du lægger i dine samlinger, bliver liggende, indtil du sletter dem, eller du lukker din konto.

Hvordan sletter jeg en samling?

Åben den samling, du ønsker at slette, hold musen over samlingens navn og klik dernæst på papirkurvsikonet. Hvis du sletter en samling, du har delt med andre brugere, vil samlingen også blive slettet fra deres konto. Hvis du sletter en samling, der er blevet delt med dig, vil den kun blive slettet fra din konto.

4. Søgninger

Hvordan finder jeg lige det billede, jeg skal bruge?

  • Søg på engelsk på www.colourbox.com
  • Søg på dansk på www.colourbox.dk
  • Søg på tysk på www.colourbox.de
  • Søg på flere ord på en gang (“og” er automatisk indsat imellem ordene, så dit resultat indeholder alle ordene)
  • Brug af punktum eller komma er ikke nødvendigt
  • Brug af særlige danske og tyske bogstaver er tilladt
  • Brug af andre særlige bogstaver/tegn anbefales ikke (skriv fx Gdansk i stedet for Gdánsk)
  • Du kan indsnævre din søgning ved at sætte “-” foran de ord, der ikke ønskes i resultatet (f.eks. “blomst -rose” viser alle resultater indeholdende “blomst” men ikke “rose”)

Vores søgemaskine søger via ordstammen, så en søgning på “løber” vil automatisk inkludere “løb”.

Du kan også bruge vores avancerede søgefunktion, hvor du kan begrænse dine søgeresultater ud fra format (horisontal eller vertikal), størrelse (minimum A4 ved 300 dpi eller minimum A3 ved 300 dpi), nyeste materiale samt stock eller redaktionelle billeder. Du kan også frasortere voksenindhold.

Hvad hvis jeg ikke præcist ved, hvad jeg søger efter?

Vi har automatisk fuldførelse af søgeord, som kan hjælpe dig med at finde præcist det ord, du søger. Du kan også klikke på Browse for at se vores billeder og illustrationer inddelt i kategorier. Du kan finde alt fra aber til åkander.

Hvad hvis jeg ikke ved, hvilke ord jeg skal bruge i min søgning?

Vores tekstsøgning kan hjælpe dig med at finde det, du søger, hvis du ikke ved, hvilke ord du skal bruge. Du kopierer blot nogle relevante sætninger ind i søgefeltet, og Colourbox vil trække de vigtigste ord ud og bruge dem i søgningen. Du vil derefter få søgeresultater, som viser anbefalede billeder til dit projekt.
Eks: Hvis du leder efter billeder til en artikel om en artist fra Polen, som specialiserer sig indenfor pop art, kan du f.eks. kopiere nogle få sætninger fra en artikel med de vigtigste informationer, du har brug for, og søgeresultatet vil så i vise billeder af artister, Polen og pop art. Herefter vælger du blot de billeder, du vil.

Hvad hvis jeg vil søge efter billeder baseret på deres farver?

Vores farvesøgning kan hjælpe dig med finde billeder baseret på de farver, du søger, hvis du vil have et specifikt farvetema. Du indtaster blot dine søgeord ind i søgefeltet, og når resultaterne dukker op, går du til filtret “Tilpas søgning” og vælger de farver, du vil søge på. Du vil så få fremvist resultater af materiale, hvor dine udvalgte farver dominerer.

Jeg kan ikke længere finde et bestemt billede. Hvor er det blevet af?

Det er blevet fjernet af leverandøren, og vi kan desværre ikke frigive billedet igen. Hvis du allerede har downloadet og brugt billedet, er det OK. Du skal ikke tilbagekalde produktet, hvori billedet er brugt.

Hvordan kan jeg undgå anstødelige resultater, når jeg søger?

Vi har et voksenfilter, som du kan slå til og fra under “Avanceret søgning”. Hvis voksenfiltret er slået til, vil søgeresultater indeholdende søgeord, der matcher filtret, ikke blive vist.

Kan I hjælpe med at finde et bestemt billede?

Ja, du er altid velkommen til at sende en email til info@colourbox.com med en forespørgsel. Så vil vi gøre vores bedste for at hjælpe dig.

Hvordan søger jeg kun på videoer?

Der er to måder hvorpå, du kan lave en søgning, som kun skal fremvise videoer: 1) Indtast dine søgeord i søgefeltet og åben dropdown menuen og vælg “Video” og begynd din søgning. Herefter vil videoresultaterne dukke op. 2) Indtast dine søgeord i søgefeltet. På resultatsiden kan du herefter gå til “Alle filtyper” og vælge “Videoer”, og videoresultater vil dukke op.

Hvordan søger jeg efter redaktionelt materiale?

Lav en søgning i søgefeltet. På resultatsiden kan du klikke på “Redaktionelt” og kun se redaktionelle resultater.

Jeg er superbruger og vil gerne slå voksenfiltret til for alle brugere. Hvordan gør jeg det?

Klik på Indstillinger i din konto og vælg “Til” under voksenfiltret. Voksenfiltret vil nu være aktiveret for alle brugere på din konto.

Jeg kan rigtig godt lide en fotografs stil. Hvordan kan jeg finde mere materiale fra denne leverandør?

På billedpreview-siden kan du klikke på “Se mere fra denne leverandør” for at se denne leverandørs portfolio. Hvis leverandøren har udfyldt sin profilside hos Colourbox, vil profilnavnet stå neden under billedet. Klik på navnet, og du vil kunne følge og få mere at vide om en leverandør, hvis arbejde du synes godt om. Du kan se de leverandører, du følger, under Mine yndlingsleverandører på din forside.

Jeg kan rigtig godt lide en specifik leverandørs materielle. Hvordan kan jeg bogmærke/gemme denne leverandør?

For at bogmærke/gemme en leverandør kan du følge den leverandør ved at klikke på “Følg” knappen inde på leverandørens offentlige profil. Leverandøren vil herefter blive tilføjet til “Mine yndlingsleverandører”.

Hvordan finder jeg et specifikt billede i en bestemt leverandørs portfolio?

Du kan søge på billeder i en specifik leverandørs portfolio, når du er inde på deres offentlige profil - i stedet for at søge i hele Colourbox databasen. Inde på leverandørens offentlige profil indtaster du blot dine søgeord i søgefeltet - leverandørens navn vil allerede være forvalgt i søgefeltet.

Hvordan finder jeg leverandører på Colourbox?

Du kan se vores leverandører ved at gå til “Browse leverandører” nederst på forsiden. Her vil du finde alle de fotografer, designere og videografer, som har oprettet offentlige profiler. Disse profiler fremviser deres portfolioer.
Du kan også finde frem til denne side ved at klikke på “Mine yndlingsleverandører” på din forside. Du kan se alle de leverandører, du har valgt at følge ved at klikke på knappen “Jeg følger”. Denne side vil altid lande på “Jeg følger” funktionen, da det er en default indstilling.
Du kan også se de leverandører, Colourbox anbefaler, ved at klikke på “Anbefalede” knappen og derefter søge på alle vores leverandører ved at klikke på “Alle”.

5. Download af filer

Hvornår får jeg mit billede/vektor/video?

Du kan downloade filen umiddelbart efter betalingen er gået igennem. Du kan også downloade filen senere ved at logge ind på din konto og klikke på “Mine downloads“. Dit billede, illustration eller video vil ikke blive sendt til din emailkonto.

Hvordan downloader jeg billeder/vektorer/videoer?

Hvis du har et gyldigt abonnement eller har enkelt-downloads til gode på din konto, kan du downloade på tre forskellige måder:
  • På søgeresultatsiden
  • På preview-siden
  • Fra en samling hvis du har gemt filen der

Jeg vil gerne downloade en fil en gang til. Hvordan gør jeg?

Du kan altid downloade en fil igen - det koster ikke ekstra.

Via “Mine downloads“:
  • Log ind på Colourbox.
  • Klik på “Mine downloads“ i menuen til venstre.
  • Find thumbnail’en af den fil, du gerne vil downloade igen, vælg den ønskede opløsning/filtype og klik på “Download”.

Fra en samling:
  • Log ind på Colourbox og klik på “Samlinger”
  • Find den samling, der indeholder billedet, du gerne vil downloade.
  • Klik på thumbnail’en af den fil, du gerne vil downloade igen.
  • Vælg den ønskede opløsning/filtype på preview-siden og klik på “Download”.

Jeg har lige downloadet de billeder, jeg har købt, men nu kan jeg ikke finde dem. Hvor blev de af?

Det afhænger af den browser, du benytter, og om du manuelt har ændret indstillingerne for download-mappen i din valgte browser.

Hvis du ikke har ændret din browsers indstillinger, og du bruger Firefox, så kig på dit skrivebord. Hvis du bruger Chrome, Safari eller Internet Explorer, så kig i din computers download-mappe. Du kan også prøve at søge efter et filnavn indeholdende “Colourbox”.

Hvis du stadig ikke kan finde dine downloadede filer, så kan du altid hente dem igen inde fra “Mine downloads“, uden at det koster ekstra. Husk at tjekke din browsers indstillinger, så du ved, hvor dine filer bliver gemt.

Hvis en anden bruger på vores konto downloader et billede, jeg allerede har downloadet, bliver det så trukket fra vores konto igen?

Nej. Det er kun det første download, som vil blive fratrukket jeres konto.

Er Colourbox-vandmærket stadig på billederne, når jeg har downloadet dem?

Nej. Colourbox-vandmærket forsvinder fra billeder, vektorer og videoer, når du har downloadet dem.

Forbliver “Sample text/Your text” på min vektor efter download?

Ja. “Sample text/Your text” forsvinder ikke, når du har downloadet vektoren. Se her hvordan du kan fjerne det.

Hvad er projektværktøjet?

For at hjælpe jer med at holde styr på hvilke billeder, der er brugt til hvilke projekter, kan din virksomheds superbruger slå projektstyring til under Indstillinger. Næste gang du skal downloade, vil du blive bedt om om at give dit download en reference og evt. en kommentar. Superbrugeren kan også vælge at modtage emails med information om project-downloads.

6. Brugere og konti

Superbruger

Hvordan opretter jeg en bruger?

Hvis du er superbruger, kan du tilføje lige så mange brugere, du har behov for. Klik på menupunktet Administrer brugere og dernæst på “Opret ny bruger”. Når du har udfyldt personens navn og emailadresse og klikket på “Opret bruger”, vil vedkommende modtage en email med brugernavn og adgangskode.

Jeg vil gerne tilføje en ny bruger, men brugernavnet eksisterer allerede. Hvad gør jeg?

Hvis brugeren har været registreret på din konto på et tidligere tidspunkt men så er blevet slettet efterfølgende, kan du gå til Administrer brugere på din forside, vinge “Slettede” af og søge efter navnet. Klik på “Genaktiver” ud for brugerens navn. Brugeren vil modtage en email med brugernavn og adgangskode.
Hvis du ikke kan finde brugeren i “Deleted”, har brugeren allerede en Colourbox konto, og du kan så tilføje brugeren til din konto via knappen “Tilføj ny bruger”.
Det er ikke et problem, hvis brugeren er registreret under en anden virksomhed, da en bruger kan være tilknyttet flere end 1 virksomhed.

Hvad hvis jeg ikke selv vil tilføje alle brugerne manuelt?

Hvis du er superbruger og ikke vil tilføje alle dine brugere selv, kan du aktivere “Automatisk brugeroprettelse” ved at gå til din forside og så “Administrer brugere”. Herinde kopiere du blot linket for virksomhedens registreringsside og sender dette til dine kollegaer.
Automatisk brugeroprettelsesfunktionen gør det let for dig at oprette en side, hvor dine brugere selv kan tilmelde sig Colourbox. Du giver dem blot linket til siden, og de kan gøre resten selv. Du behøver så kun at godkende deres anmodninger (i “Administrer brugere”).
Hvis der er mange af dine brugere, som har det samme emaildomæne, kan du også indstille den automatiske brugeroprettelsesfunktion til at for-godkende alle de brugere med det emaildomæne - men de skal dog stadig benytte sig af linket for virksomhedens registreringsside og tilmelde sig Colourbox selv.
Eks: Din virksomhed bruger emaildomænet “@examplecompany.com” for dets ansatte. Du kan så indtaste “@examplecompany.com” i “Godkendte emaildomæner” og klikke på “Tilføj”. Herefter kan du sende dine brugere linket til virksomhedens registreringsside, hvor de kan tilmelde sig Colourbox. De bliver så automatisk godkendt af virksomhedskontoen, da deres emaildomæner er tilføjet til “Godkendte emaildomæner”.

Hvordan genaktiverer jeg en slettet bruger?

Hvis du er superbruger, kan du genaktivere en slettet bruger ved at klikke på menupunktet “Administrer Brugere“ og dernæst vinge “Slettede brugere” af og søge på navnet. Når personen er fundet, skal du blot klikke på “Genaktiver”. Brugeren får tilsendt en email med brugernavn og adgangskode.
Hvis du ikke kan finde brugeren i “Deleted”, har brugeren allerede en Colourbox konto, og du kan så tilføje brugeren til din konto via knappen “Tilføj ny bruger”.

Hvor mange brugere kan der være tilknyttet en konto?

Der er ingen begrænsning på antallet af brugere, der kan være tilknyttet en konto. I betaler det samme, uanset hvor mange brugere I er.

En af brugerne på vores konto har skiftet emailadresse. Hvordan opdaterer jeg hendes oplysninger?

Superbrugere har desværre ikke mulighed for at ændre brugernes emailadresser. Send venligst en email til info@colourbox.com med både den nye og den gamle emailadresse, så ændrer vi det gerne.

Hvordan fjerner jeg en bruger fra min konto?

Når du er logget ind, skal du gå til “Administrer brugere” på din forside og finde den bruger, du vil slette, i din brugerliste. Klik derefter på “Vælg” i dropdown menuen til højre for brugerens navn og vælg “Slet bruger”. Brugeren vil så blive slettet fra kontoen.

Hvordan fjerner jeg flere end 1 bruger af gangen fra min konto?

Når du er logget ind, klikker du blot på “Administrer brugere” på din forside og finder de brugere, du vil slette, i din brugerliste. Derefter vinger du af de små kasser til venstre for de brugere og går til dropdown menuen med det lille tandhjulikon øverst på siden. Her vælger du “Slet bruger” i dropdown menuen, og brugeren vil så blive slettet fra kontoen.

Standard bruger

Min virksomhed har en Colourbox konto. Hvordan bliver jeg tilknyttet den?

Du har to muligheder:
1) Du kan anmode din virksomheds superbruger om at blive oprettet.
2) Du kan anmode om adgang på jeres virksomheds egen adgangsside/registreringsside. Linket til denne vil være tilgængeligt internt i jeres organisation.

Min virksomhed har en konto, og jeg har registreret mig som bruger - hvorfor skal jeg så betale for mine downloads?

Du er sandsynligvis ikke logget ind. Tjek om dit navn står i øverste højre hjørne. Hvis det ikke gør, skal du logge ind.

Hvis dit navn står der, og du stadig skal betale for downloads, bedes du kontakte en af kontoens superbrugere. Under “Administrer brugere” kan de tilføje dig som ny bruger og invitere dig til at blive overført til virksomhedens konto.

Hvordan ændrer jeg den emailadresse, jeg har oprettet mig med?

Vi ændrer gerne din emailadresse i systemet. Du skal blot sende en email til info@colourbox.com med både den nye og den gamle emailadresse.

Kan jeg være logget ind på min Colourbox konto på to computere samtidig med det samme login?

Vores system er sat op til at spore fælleslogin, så du kan kun være logget ind på en computer af gangen. Når du vender tilbage til den første computer, vil du blive bedt om at logge ind igen.

Må vi have et fælles login?

Nej, det er ikke tilladt iflg. vores Betingelser. Alle brugere skal have et personligt login.

Hvordan sletter jeg min konto?

Du kan få slettet din konto ved at sende en email til info@colourbox.com indeholdende den emailadresse, du har oprettet din konto med. Hvis du er den eneste superbruger på din virksomheds konto, bedes du gøre en anden bruger til superbruger, inden du kontakter os.

7. Tekniske spørgsmål

Jeg kan ikke logge ind - hvad gør jeg?

  • Klik på “Log ind”.
  • Klik på “Glemt adgangskode?”- linket.
  • Indtast din emailadresse og klik på “Anmod om nulstillingslink”.
  • Du vil så modtage en email med din nye adgangskode.

    • Hvis du stadig har problemer med at logge ind på sitet, kan du sende en email til: info@colourbox.com med en beskrivelse af problemmet, og vi vil hjælpe dig med at løse det.

Jeg vil gerne framelde mig jeres nyhedsbrev - hvordan gør jeg det?

Du går blot ind på: https://www.colourbox.dk/unsubscribe og indtaster den emailadresse, du er registreret med på Colourbox, og klikker på knappen “Afmeld nyhedsbreve”.

Hvilke browsere understøtter Colourbox?

  • Google Chrome 21+
  • Mozilla Firefox 20+
  • Microsoft Internet Explorer 9+
  • Safari 5+

Hvilke filformater tilbyder Colourbox?

Billeder kan downloades som hi-res og low-res JPG-filer.
Vektorer kan downloades som EPS-filer og som hi-res og low-res JPG-filer.
Videoer kan downloades som MOV-filer.

Jeg kan ikke åbne en vektorfil. Hvad gør jeg?

Alle vores vektor-filer er redigerbare EPS-filer, som kan åbnes i Adobe Illustrator. Hvis du ikke har Adobe Illustrator, kan du evt. downloade JPG-versionen af vektorfilen. Klik på “Mine downloads” og vælg dernæst “Hi-res JPG til disk” for at få JPG-versionen. Dette er gratis og vil ikke tælle som et extra download.

Hvordan redigerer jeg teksten “Sample Text” i min vektor?

For at fjerne en “Sample Text” i en vektorfil, så du kan indsætte din egen tekst, skal du åbne EPS-filen i Adobe Illustrator. Hvis teksten er “outlined” (dvs. man kan se alle punkterne, der udgør bogstaverne, når man klikker på teksten), kan man slette “Sample Text”, vælge tekstværktøjet og skrive sin egen tekst. Du kan ikke skrive din egen tekst med den skrifttype, der er benyttet til “Sample Text”.

Hvis du ikke har Adobe Illustrator, kan du downloade en JPG-version af filen og åbne den i Adobe Photoshop eller et andet billedbehandlingssoftware. Brug klonværktøjet eller et lignende redskab til at slette “Sample Text”.

I begge programmer kan man også vælge at lægge en “shape” med baggrundsfarven ovenpå “Sample Text” og derefter lave et nyt lag med ens egen tekst.

Hvilken størrelse har billederne og videoerne?

Alle vores stock billeder har en opløsning på minimum 2500x1000 pixels.
Alle vores videoer er HD 1080p. Du kan se filstørrelsen på individuelle billeder/videoer på billed-preview-siden.

Hvordan kan jeg holde mig opdateret omkring nyt fra Colourbox?

Du kan følge os på vores sociale medieplatforme, som du kan finde her: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, and Instagram. Og hvis du vil være sikker på, at du ikke går glip af nyheder, artistindslag og fotograferingstip, kan du besøge vores Colourbox Blog.

8. Kontakt os

Hvordan kommer jeg i kontakt med en medarbejder fra Colourbox?

Du kan kontakte os via email eller ringe til vores kontor i Odense: +45 7020 3315.
Hvis du skal have fat på os udenfor åbningstider, kan du ringe på vores internationale US toldfrie nummer: 1.800.253.2305. Og hvis du foretrækker at kommunikere på tysk, kan du ringe til vores kontor i Berlin: +49 (0)30 568 370 0544.
Vores emailadresse er: info@colourbox.com

1. Krav til stock materiale

Royalty-fri foto wiki

Denne wiki er lavet for at hjælpe Colourbox-leverandører med at finde informationer omkring varemærker, ophavsret og privathed - også kaldet intellektuel ejendom.
Læs Wiki

Hvilke krav er der til stock billeder?

Alle billeder skal:
  • være kun fra professionelle eller semi-professionelle kameraer
  • have skarpt fokus
  • have godt lys
  • må ikke indeholde for megen støj
  • ikke være over- eller undereksponeret
  • have minimum 1000 pixels på kortest side
  • være minimum 2500 pixels på den længste side
  • være 24-bit JPEG (8-bit per farvekanal)
  • have lavest muligt kompression
  • have minimum 4 og max 30 søgeord per billede
  • overholder Colourbox betingelser. Se afsnittet “Not Allowed” i vores Supplier Wiki
Bemærk: Leverandøren skal kunne fremvise model & property releases, hvis Colourbox efterspøger at få tilsendt disse.

Kontrakterne kan findes her: Model Release og Property Release.

Hvilke krav er der til stock vektorer?

Alle vektorer skal:
  • være EPS-filer
  • være redigerbare
  • overholde Colourbox betingelser. Se afsnittet “Not Allowed” i vores Supplier Wiki
  • have minimum 4 og max 30 søgeord per billede

Hvilke krav er der til stock videoer?

Alle videoer skal:
  • have godt lys
  • ikke indeholde for megen støj
  • ikke være over- eller undereksponeret
  • minimum have 1920x1080 pixels (1080p fuld HD)
  • være Quicktime MOV-filer
  • overholde Colourbox betingelser. Se afsnittet “Not Allowed” i vores Supplier Wiki
  • have minimum 4 og max 30 søgeord per video

I hvilken mappe skal stock materiale ilægges via FTP?

Såfremt du bruger FTP til at uploade stock materiale, skal dette uploades til stock mapperne således:
  • /stock/images
  • /stock/vector
  • /stock/video
Ellers vil de blive afvist af systemet.

Hvad er ikke tilladt på Colourbox?

Der er mange ting, som ikke er tilladt på vores side uden af være mærket “redaktionelt” eller “adult” (voksent indhold, f.ek.s fuld nøgenhed/anstødeligt materiale). Se venligst hele vores oversigt her. Der er også nogle motiver, som Colourbox slet ikke tillader på sitet, såsom billeder af: specifikke brands/mærker, flag, bygninger, parker, kunstværker etc. Se venligst vores Supplier Wiki for mere information..

2. Redaktionelt materiale

Hvad er redaktionelle billeder?

De tekniske krav til det redaktionelle materiale er ikke ligeså strenge som dem, der gælder for stock materiale. Men dit redaktionelle materiale skal kunne bruges i aviser og pressen. Redaktionelle billeder, vektormateriale og videoer må kun bruges redaktionelt, hvilket betyder, at det kun må benyttes ved begivenheder, der har nyhedsværdi eller er af offentlig interesse, dvs. i aviser eller bladartikler. Se venligst vores Supplier Wiki for mere information.

Andre typer af billeder, som skal mærkes som redaktionelle (editorial), er billeder, som indeholder:
  • logoer
  • produkter af velkendte mærker
  • mennesker som ikke er modeller, såsom gadebilleder, da de indeholder f.eks. almindelige mennesker på fortovet.
  • billeder taget inde i ejendomme eller inde på grunde såsom: zoologiske haver, paladser, forlystelsesparker etc.

Du burde altid selv undersøge reglerne for brug af ejendomme og grunde, inden du går med at fotografere. Se vores Supplier Wiki for en oversigt af, hvad der skal og ikke skal mærkes som “redaktionelt” - såvel som hvad der ikke er tilladt på Colourbox sitet.
Alt redaktionelt materiale skal markeres som sådan. Dette gøre ved enten at uploade det i den Redaktionelle mappe på FTP eller ved at udvælge materialet og herefter bruge “Editorial” knappen i søgeordsværktøjet.

Hvilke krav er der til redaktionelt billedmateriale?

Alle billeder skal:
  • være taget med en kamera med en opløsning på minimum 2 megapixel
  • overholde Colourbox betingelser. Se afsnittet “Not Allowed” i vores Supplier Wiki
  • have minimum 4 og max 30 søgeord per billede

Hvilke krav er der til redaktionelle vektorer?

Alle vektorer skal:
  • EPS-filer og være redigerbare
  • overholde Colourbox betingelser. Se afsnittet “Not Allowed” i vores Supplier Wiki
  • have minimum 4 og max 30 søgeord per billede

Hvilke krav er der til redaktionelle videoer?

Alle videoer skal:
  • Videoerne skal være klar til brug
  • have godt lys
  • ikke indeholde for megen støj
  • ikke være over- eller undereksponeret
  • minimum have 1920x1080 pixels (1080p fuld HD)
  • være Quicktime MOV-filer
  • overholde Colourbox betingelser. Se afsnittet “Not Allowed” i vores Supplier Wiki
  • have minimum 4 og max 30 søgeord per billede

I hvilken mappe skal redaktionelt materiale ilægges via FTP?

Såfremt du bruger FTP til at uploade redaktionelt materiale, skal dette uploades til editorial mapperne således:
  • /editorial/images
  • /editorial/vector
  • /editorial/video
Ellers vil de blive afvist af systemet.

Hvad er ikke tilladt på Colourbox?

Der er mange ting, som ikke er tilladt på vores side uden af være mærket “redaktionelt” eller “adult” (voksent indhold, f.ek.s fuld nøgenhed/anstødeligt materiale). Se venligst hele vores oversigt her. Der er også nogle motiver, som Colourbox slet ikke tillader på sitet, såsom billeder af: specifikke brands/mærker, flag, bygninger, parker, kunstværker etc. Se venligst vores Supplier Wiki for mere information..

3. Søgeord & billedmærkning

Hvorfor skal jeg keyworde mit materiale?

Kort og godt: Gode søgeord fører til forhøjet indtjening. Måske uploader du noget fantastisk materiale, men uden gode søgeord finder vores brugere det ikke. Dit indtjeningspotentiale er derfor direkte afhængig af dit materiales søgeord og kvaliteten heraf.
Lær at skrive søgeord/keyworde ved at læse vores Keyword Guide igennem.

Relevante, specifikke søgeord, der præcist beskriver det, der foregår på billedet - ikke flere eller færre - vil have en direkte indflydelse på dine chancer for at få downloadet dit materiale. Vores kunder har travlt og vil gerne finde det, de søger hurtigt. Og materiale, der har de rette søgeord, vil have større chance for at blive downloadet.

På hvilke sprog kan jeg tilføje søgeord?

Vi understøtter tre sprog: dansk, engelsk og tysk. Du kan benytte et af disse tre sprog til at indsætte søgeord. Dine søgeord oversættes automatisk til de andre sprog, hvorved vores kunder får samme resultat, ligegyldigt hvilket sprog der søges på.
Eks: En kunde på .com ville søge på engelsk, en kunde på .dk ville søge på dansk, og en kunde på .de ville søge på tysk. Søgeresultaterne ville dog være de samme - uanset hvad side kunden er på.
Hvis du ønsker at indsætte søgeord på flere sprog end et af de tre, vi understøtter, kan du gøre det i systemet. Du må dog kun keyworde et sprog ad gangen. Du skal huske at ændre sprog i søgeordsværktøjet, før du indsætter søgeord. Og så skal du huske at skifte til et andet sprog inden, at du tilføjer søgeord på det næste sprog.

Hvilke guidelines er der for indskrivning af søgeord?

  • Brug enkle ord og separer dem med et komma - ALDRIG SEMIKOLON.
  • Hvert billede må mindst indeholde 4 keywords og ikke mere end 30. Vi anbefaler min. 12-15 relevante søgeord.
  • Husk at benytte beskrivende og præcise søgeord - læs mere i vores Keyword Guide.
  • Hvis dit billede er af en specifik lokation, så tilføj venligst venligst søgeord for den relevante by, land etc.
For mere information, se vores Keyword Guide og bliv skarp på keywords/søgeord. På den måde opnår dit materiale større chancer for at dukke op, når vores kunder foretager billedsøgninger.

Hvad sker der, hvis jeg tilføjer for mange eller ingen søgeord til mit materiale?

Hvis du tilføjer for mange søgeord (+30) til dit materiale, vil dit materiale dukke op i for mange irrelevante søgeresultater. Når kunder søger på specifikke søgeord og får billeder frem, som ikke passer til deres søgekriterier, vil de kun vælge de billeder, som faktisk passer deres søgeord. Systemet vil derefter huske og mærke alle de andre billeder som ikke passende til det søgeord, og det materiale vil derefter hurtigt blive nedgraderet og være mindre søgbart for kunder.
Hvis du ikke tilføjer nogen søgeord til dit materiale, vil det slet ikke kunne findes af kunder.

Skal jeg indsætte søgeord før upload?

Nej. Du kan indsætte søgeord efter upload samt tillægge materialet titler og markere det som Redaktionelt eller voksenindhold. Dette gøres via dit søgeordsværktøj.

Hvordan giver jeg mit materiale korrekte overskrifter/titler?

Præcise og korrekte titler kan øge din downloadsrate, og dine chancer for at dukke op i søgeresultater på Google f.eks. vil blive forbedret. Et billede af en lille pige, som læser en bog, kunne have en titel, der hedder: “Sød glad lille pige læser en bog”.
Læs vores Title Guide for at lære mere og sikre, at dit materiale dukker op i relevante søgeresultater.

Hvilke retningslinjer er der for billedmærkning?

  • Alt redaktionelt materiale skal mærkes som “redaktionelt”.
  • Du kan give dit materiale titler, hvilket forhøjer chancen for at dit materale findes igennem f.eks. Google. Et billede, der indeholder en blomst, kan med fordel have titlen “Hvid tulipan på en græsmark”. Læs vores Title Guide for mere information.
  • Mærk materiale med voksent indhold (f.ek.s fuld nøgenhed) som voksenindhold (Anstødeligt materiale) - som “adult”. Læs mere i vores Supplier Wiki.
  • Se søgeords-tutorial / Keyword guide her.

Hvad sker der, hvis jeg aktiverer “Sikker søgning”?

Sikker søgning kan aktiveres, så snart du har foretaget en søgning. Du klikker blot på “Sikker søgning” boksen. Alt materiale, som er mærket som “adult”, vil herefter være skjult og fjernet fra dine søgninger.
Colourbox kunder kan aktivere dette filter via deres kontoer, hvilket så vil sikre, at intet “adult” materiale dukker op i deres søgeresultater.

Hvornår skal materialer mærkes som “adult” - og hvad betyder det?

Alt materiale med voksent indhold eller potentielt stødende emner, skal mærkes som “adult” - altid. Et adult mærke betyder, at materialet har voksent indhold (f.eks. fuld nøgenhed), og vil derfor kun dukke op i søgeresultater foretaget, når “Sikker søgning” er deaktiveret. For mere information og flere definitioner på adult mærkning, læs venligst vores afsnit “Nudity” i vores Supplier Wiki.

4. Uploading og frigivelse af materiale

Hvilke begrænsninger er der for upload af materiale til Colourbox?

Vi skelner mellem stock og redaktionelt materiale (se afsnit 1 & 2 på denne side) på Colourbox sitet, og materiale kan uploades med og uden billedmærkningerne “redaktionelt” og “adult”.
For at lære mere omkring hvornår materiale skal mærkes, og hvad der ikke er tilladt på sitet, henviser vi til vores Supplier Wiki.

Hvordan uploader jeg mine JPG og EPS filer?

Du kan uploade via vores site (Supplier > My Images > Upload). Vi anbefaler at du bruger FTP til alle dine filer.

Kan jeg uploade PNG-filer?

Colourbox understøtter ikke PNG-filer. Kun JPG-, EPS- and MOV-filer.

Kan jeg uploade filer med gennemsigtige elementer?

Filer med gennemsigtige elementer skal altid uploades som EPS-filer, ellers mister de deres gennemsigtige elementer: Billeder med gennemsigtige elementer må derfor aldrig uploades som JPG-filer.
Billedbeskrivelser skal også nævne, at billedet kun vil indeholde de gennemsigtige elementer som en vektorfil, da kunder kan vælge filen som både JPG- og EPS - som JPG vil de gennemsigtige elementer dog ikke følge med. Søgeordet “gennemsigtig”/”transparent” er derfor ikke tilladt medmindre ordene “gennemsigtig” og “vektor” også er nævnt i titlen eller i beskrivelsen.

Hvordan uploader jeg MOV-filer?

Du skal bruge et FTP-program til at uploade dit videomateriale.

Hvad er FTP-info?

Host navn: ftp.skyfish.com
Brugernavn: din mail-adresse
Kode: det du modtog, da du oprettede din Colourbox konto (bemærk: hvis du har ændret din kode sidenhen, er det den nye kode, der gør sig gældende).

Jeg indsatte søgeord på mine EPS-filer inden upload. Hvor uploader jeg EPS-filerne og disses JPG søgeordsfiler?

Brug FTP. Upload EPS+JPG med det samme filnavn (f.eks. blomst.eps og blomst.jpg) i vektormappen. Søgeordenen fra JPG’en importeres, men selve JPG-filen slettes efter fuldendt import.

Jeg indsatte søgeord på mine MOV-filer inden upload. Hvor uploader jeg MOV-filerne og disses JPG søgeordsfiler?

Brug FTP. Navngiv både .JPG- og .MOV-filerne med den helt samme forlængelse (f.eks. minfilm.jpg og minfilm.mov) og upload begge filer i filmmappen. Søgeordenen fra JPG’en importeres, men selve JPG-filen slettes efter fuldendt import.

Hvordan håndterer systemet JPG-filer, som mangler tilsvarende EPS- og MOV-filer?

Når en JPG-fil uploades i en vektor eller video mappe, men der ikke umiddelbart straks findes en EPS- elle MOV-fil, vil databasen søge efter tilsvarende filer uploadet indenfor de sidste 6 uger. Hvis sådan findes vil JPG’ens metadata overføres til den sammenlignelige fil. Findes der allerede metadata i denne fil, overskrives dette af JPG’ens metadata.

Såfremt et billede med samme filnavn uploades flere end en gang, vil systemet altid vælge det nyeste.
Såfremt der ikke fremkommer et match til den uploadede JPG-fil, slettes den automatisk efter 7 dage.

Hvor kan jeg frigive mit materiale til Colourbox databasen?

Så snart dit materiale er uploaded, frigives det i Colourbox databasen. Der er en forsinkelse på op til 12 timer fra upload og til du kan se og søge dit materiale på sitet. Efter upload er dit materiale synligt i keyword værktøjet, hvor du kan ændre dine keywords og titler samt mærke det som redaktiont og Voksent indhold.

Jeg har ved en fejltagelse mærket noget af mit materiale som “redaktionelt” og/eller “adult”. Hvordan får jeg fjernet disse mærker/tags?

Leverandører kan desværre ikke selv fjerne disse mærkninger, når først de er blevet tilføjet. Du kan dog sende os en email og forklare situationen, og vi kan derefter fjerne mærkningerne for dig. Mails sendes til: info@colourbox.com - oplys venligst din Colourbox registreret emailadresse, media ID nummeret på det billede, du henviser til, og hvilke mærkninger du vil have fjernet. Hvis der er tale om flere end et billede, som oplys venligst media ID nummer for hvert billede.

Hvorfor er der vandmærke på preview/forhåndsvisningsbillederne?

For at sikre at leverandører godtgøres har vi tilføjet vandmærker på alle thumbnails. Dette bevirker, at brugere ikke længere blot kan bruge thumbnailen men må downloade billederne, og leverandørerne kan modtage deres royalty. Downloaded materiale indeholder ikke vandmærke.

Kan jeg tilføje mine egne vandmærker til de billeder, jeg vil uploade?

Det er ikke tilladt at tilføje egne vandmærker til materiale på Colourbox. Vi tilføjer vores “Colourbox” vandmærke til dit materiale, når du uploader. Dette fjernes automatisk, når kunder køber og downloader materialet.

Hvortil kan jeg uploade mine model & property releases?

Vi beder altid vores leverandører om at få underskrevet kontrakter for modeller og ejendomme/grunde. Disse skal leverandører gemme et sikkert sted, indtil/hvis Colourbox får brug for dem. Leverandører skal på ethvert tidspunkt kunne fremsende disse model release og property releases til Colourbox.
Du kan læse mere om kontrakterne her: model releases og property release.

Hvad får en vektor til at sælge godt på Colourbox?

En god vektor:
  • er ikke rodet
  • har en klar og tydelig historie / budskab / motiv
  • kan benyttes til kommerciel brug
  • har redigerbar tekst
  • indeholder helst sæt af forskellige elementer. Colourbox kunder foretrækker denne stil frem for en vektor, som kun består af et element.

Hvordan kan jeg tjene mere?

Præcise og korrekte titler på dit materiale kan øge din downloadsrate, og dine chancer for at dukke op i søgeresultater på Google f.eks. vil blive forbedret. Et billede af en lille pige, som læser en bog, kunne have en titel, der hedder: “Sød glad lille pige læser en bog”.
Læs vores Title Guide for at lære mere og sikre, at dit materiale dukker op i relevante søgeresultater.
Søgeord er vigtig for din downloadsrate også. Hvis du ikke tilføjer nogen søgeord til dit materiale, vil det slet ikke kunne findes af kunder. Så jo bedre dine søgeord er, jo større er dine chancer for at dukke op i kunders søgeresultater.
Læs vores Keyword Guide for mere information.

5. Min konto & portfolio

Kan jeg uploade mit materiale på andre sites?

Ja, som Colourbox leverandør er du ikke underlagt nogen eksklusivitetsaftale, og du kan frit bruge dit materiale, som du ønsker, selvom materialet også er online på Colourbox sitet.

Kan brugere søge efter leverandører via navn?

P.t. er dette ikke muligt, men fra Preview siden under billeder/vektor/video folderen, kan der klikkes på “Flere medier fra denne leverandør” for at se dennes materiale.

Hvordan opretter jeg min egen offentlig profil?

Log ind på din profil og gå derefter til “Account” og så “Public profile”. Når du opretter din offentlig profil, så husk venligst at klikke på de grønne “Save” knapper hver gang, du har indtastet information. Og så endnu en gang til sidst nederst på siden på den grønne “Save it all” knap.
En offentlig profil betyder, at din eksponering forbedres, da kunder, som kan lide dit materiale, kan besøge din profil og følge dig (tilføje dig som en af deres favoritfotografer). De kan også søge på dig iblandt alle de andre fotografer med offentlige profiler på Colourbox. Du har også muligheden for at introducere dig selv og din stil med en offentlig profil - hvis du har lyst. Ydermere, fungerer en offentlig profil også som en portfolio, hvilket kan øge din indtjening.

Jeg kan ikke finde min profil i “Browse fotografer”. Hvordan kan det være?

Dette er ofte pga, din offentlig profil ikke er blevet sat op. Se venligst afsnittet ovenover for mere information omkring, hvordan du opretter din offentlig profil.
Hvis du allerede har forsøgt at oprette din profil, og du stadig ikke kan finde dit navn i vores fotografoversigt, bedes du gå ind på din profil endnu en gang og tjekke, om du har fået gemt alle dine detaljer korrekt. Husk at klikke på de grønne “save” knappe hver gang, du har indtastet noget tekst eller ændret noget. Og så igen til sidst nederst på siden på den store grønne “Save it all” knap.

Kan jeg se hvilke brugere, der har købt mit materiale?

Nej, dette er ikke muligt.

Kan jeg se, hvilke af mine billeder sælger bedst/bliver downloadet mest?

Ja. Du går blot ind på din konto og klikker på “Statistics” på din forside. Du går herefter til konto og klikker på “Download overview” hvilket lader dig se dine salg for hver måned, såvel som hvilke af dine billeder/vektorer/videoer er blevet downloadet.
“Most downloaded” giver dig et overblik af dine bedstsælgende filer. Hvis du søger inspiration til, hvad der sælger på Colourbox, kan du blot klikke på “Colourbox” knappen. Her vil du finde en oversigt af Colourbox’ mest populære billeder, vektorer og videoer. Ydermere, så giver vi dig besked, hvis noget specifikt materiale trender Du klikker blot på det lille brev ikon i din konto for at se beskeden. Vi giver dig også besked via din månedlige statistik oversigtsmail.

Hvilke er de mest almindelige grunde til at materiale afvises?

Materiale afvises pga. forskellige årsager, nogle grundlag kunne være:
  • for mange uploads af lignende billeder (det samme motiv gentages for mange gange)
  • vektorfiler er blevet uploadet som JPG-filer i stedet for EPS-filer
  • dårlig belysning
  • Over- eller undereksponering
  • for meget støj
  • manglende fokus
  • pornografisk materiale
  • indeholder ikke vores minimum antal søgeord
  • ukorrekte søgeord (søgeordene fremgår ikke i billedet)
  • redaktionelt materiale er mærket som stock materiale eller omvendt
  • materialet er allerede uploadet
  • mindre end min. størrelse på 1000 pixels x 2500 pixels eller 2500 x 1000
  • tekniske problemer i filen
  • manglende kommerciel værdi for vores kundegrupper

Meget af mit materiale er blevet fjernet fra min portfolio, men jeg har ikke gjort det. Hvorfor er det blevet slettet?

Vores kvalitetskontrol team gennemgår hver dag vores database og evaluerer uploadet materiale. De fjerner materiale efter behov og tilføjer relevante billedmærkninger til billeder, der har brug for det. Hvis nogle af dine filer er blevet fjernet, kan du finde dem i din “Deleted” mappe, og her vil du også finde årsagen til, at det/de er blevet slettet. Og i afsnittet ovenover dette, kan du finde en liste med de typiske årsager.
Hvis vores kvalitetskontrol team finder for mange fejl i en fotograf/designers portfolio, vil vores redaktør sende dem en email med tips til, hvad de kan gøre for at forbedre deres portfolio.

Hvad kan jeg gøre for at få mit materiale til at sælge bedre?

Det bedste råd vi kan give en leverandør: lær af afslag. Hvis vores kvalitetskontrol team har slettet meget af dit materiale, kan du finde ud af hvorfor ved at gå igennem dit slettet materiale i din “Deleted” mappe og læse årsagerne til, de blev fjernet fra databasen.
I “Hvilke er de mest almindelige grunde til at materiale afvises?” i afsnit 5, kan du læse mere omkring, hvorfor materiale bliver afvist af Colourbox.
Ydermere, præcise titler og relevante beskrivende søgeord sikrer, at dit materiale kan findes af potentielle kunder. Læs mere i vores Title Guide og Keyword Guide. Og husk at tilføje søgeord for billeder af bygninger og landskaber, da billeder uden specifikke søgeord, som beskriver lokationen og/eller navnet af stedet, ikke vil opnå store salgspotentialer.
Hvad sælger typisk på Colourbox: Efterspørgslen af billeder er sæsonpræget, og det varierer, men billeder af hverdagssituationer sælger bedst på Colourbox. Billeder som viser hverdagsliv og situationer såsom en person, som handler ind, børn der spiller computerspil, folk som dyrker sport, gør rent, går en tur etc. Du kan se vores mest populære materiale her: billeder og vektorer.

6. Krav & indtjening

Hvad er alderskravet for leverandører?

Colourbox leverandører skal være over 18 år gammel.

Hvilken email skal jeg tilmelde mig med?

En leverandør skal oplyse en gyldig emailadresse, når han/hun registrere sig som en Colourbox leverandør. Emailen skal virke og kunne modtage indkommende emails - af sikkerhedsmæssige årsager.

Hvordan ændrer jeg min emailadresse?

Du kan ikke ændre eller opdatere din konto med en ny emailadresse. Men vi opdaterer gerne dine ændringer for dig, du skal blot kontakte os. Send en email til: info@colourbox.com, hvor du oplyser problemmet, dit navn, den emailadresse du oplyste, da du registrerede dig som Colourbox leverandør, og den nye emailadresse, du vil bruge fremover (OBS: Denne skal virke og kunne modtage indkommende emails).

Hvad kan jeg tjene?

Din indtjening afhænger af det antal gange, dine billeder, illustrationer eller videoer downloades. Du modtager 20% af salgsprisen. Hvis et billede sælges for €9.50, modtager du således €1.90. Forskellige abonnementer og kampagner resulterer i forskellige salgspriser, men du er altid garanteret en minimumsbetaling på €0.20 per download. Salgsprisen afhænger af den daglige valutakurs fra Danmarks Nationalbank. Du modtager betaling, hver gang du har optjent €100.

Hvornår får jeg min betaling?

Vi sender din betaling ugen efter, at du har optjent €100.

Hvilke udbetalingsmuligheder har jeg?

Vi tilbyder tre udbetalingsmuligheder: Skrill/Moneybookers, PayPal eller bankoverførsel.
Ved betalinger til Skrill/Moneybookers og PayPal kan du vælge at få udbetalt beløbet i euros, US dollars eller danske kroner. Ved bankoverførsel kan du vælge at få udbetalt beløbet i euros, US dollars eller danske kroner. Din optjening vises dog altid i euros på din Colourbox-konto, men din udbetaling kan du vælge at få i en anden valuta. Vi følger den daglige vekselkurs fra Danmarks Nationalbank.

Skal jeg betale skat som leverandør?

Colourbox tilbageholder ikke skat. Det er derfor op til den enkelte leverandør at indberette og indbetale gældende lokale skatter og afgifter. Colourbox er forpligtet til at indberette vores betalinger til danske leverandører. De skal derfor udfylde enten et CPR eller CVR nummer på betalingssiden.

Hvor skal jeg indsende/uploade en kopi af mit foto ID?

Vi beder vores leverandører indsende en kopi af deres officielle ID, f.eks. dit pas eller kørekort. Dette skyldes, at vi gerne vil beskytte dine copyrights, undgå svindel og have bevis på, at en person er, hvem de siger, de er, i tilfælde af at en anden misbruger deres materiale. Vi kan forsikre dig, at dit ID vil blive opbevaret sikkert og trygt i vores sikret lagringssystem.

Hvordan indsender/uploader jeg en kopi af mit foto ID?

Din kopi af dit ID skal være i JPG- eller PDF-format, og det skal være et officielt ID (pas eller kørekort). Du uploader dit foto ID ved at gå ind på din konto og gå til “Upload your ID” funktionen på forsiden/dashboard. Du finder upload-funktionen under din “Earnings” box nederst på siden. Her vælger du blot din fil og uploader den til vores sikre lagringssystem. Vi kan forsikre dig, at dit ID vil blive opbevaret sikkert og trygt, og når dit ID er blevet godkendt, vil du se en bekræftelsesbesked under din upload-funktion.

7. Kundeservice & teknisk support

Jeg kan ikke logge ind - hvad gør jeg?

  • Klik på “Log ind”.
  • Klik på “Glemt adgangskode?”- linket.
  • Indtast din emailadresse og klik på “Anmod om nulstillingslink”.
  • Du vil så modtage en email med din nye adgangskode.

    • Hvis du stadig har problemer med at logge ind på sitet, kan du sende en email til: info@colourbox.com med en beskrivelse af problemmet, og vi vil hjælpe dig med at løse det.

Hvilke browsere understøtter Colourbox?

  • Google Chrome 21+
  • Mozilla Firefox 20+
  • Microsoft Internet Explorer 9+
  • Safari 5+
Når du uploader via din leverandørprofil, anbefaler vi at bruge: Chrome 21+, Firefox 20+, and Safari 5+.

Jeg vil gerne framelde mig jeres nyhedsbrev - hvordan gør jeg det?

Du går blot ind på: https://www.colourbox.dk/unsubscribe og indtaster den emailadresse, du er registreret med på Colourbox, og klikker på knappen “Afmeld nyhedsbreve”.

Hvordan sletter jeg min supplier/leverandørkonto?

For at slette din konto beder vi dig kontakte os, og vi vil slette din profil og materiale hurtigst muligt. Send blot en email til: info@colourbox.com, hvor du beskriver problemmet, dit navn og den emailadresse, du registrerede dig med på Colourbox.

Hvordan kan jeg holde mig opdateret omkring nyt fra Colourbox?

Du kan følge os på vores sociale medieplatforme, som du kan finde her: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, and Instagram. Og hvis du vil være sikker på, at du ikke går glip af nyheder, artistindslag og fotograferingstip, kan du besøge vores Colourbox Blog.

8. Kontakt os

Hvordan kommer jeg i kontakt med en medarbejder fra Colourbox?

Du kan kontakte os via email eller ringe til vores kontor i Odense: +45 7020 3315.
Hvis du skal have fat på os udenfor åbningstider, kan du ringe på vores internationale US toldfrie nummer: 1.800.253.2305. Og hvis du foretrækker at kommunikere på tysk, kan du ringe til vores kontor i Berlin: +49 (0)30 568 370 0544.
Vores emailadresse er: info@colourbox.com

1. Skolelicens

Hvad er en skolelicens?

Skolelicensen giver studerende og undervisere adgang til 30 gratis billeder per måned til studiemæssige, ikke-kommercielle formål. Alle uddannelsesinstitutioner, der som minimum har et 50+ abonnement, kan oprette en skolelicens.

Hvem kan oprette en skolelicens?

Alle uddannelsesinstitutioner, der som minimum har et 50+ abonnement, kan oprette en skolelicens.

Hvad koster en skolelicens?

En skolelicens er gratis, når man samtidig som minimum har et 50+ abonnement som almindeligt betalingsabonnement.

Hvordan fungerer skolelicensen?

Uddannelsesinstitutionen modtager hvert år en unik kode - en uddannelsesnøgle - som skal videregives til de studerende/undervisere, der ønsker at registrere sig. Nøglen udløber automatisk d. 1. september, og en ny bliver automatisk sendt til superbrugerne på skolens betalingsabonnement et par uger før. Det er superbrugernes opgave at informere studerende og undervisere om den nye uddannelsesnøgle. De studerende og underviserne kan selv forny deres konto ved at logge ind og indtaste koden, eller superbrugeren kan forny en eller flere brugere fra sin konto på en gang.

Er der meget administration for uddannelsesinstitutionen?

Nej. De studerende/underviserne kan selv oprette sig direkte på www.colourbox.dk/education, så længe de har en gyldig uddannelsesnøgle. Nøglen sendes til superbrugerne på uddannelsesinstitutionens betalingsabonnement, og superbrugernes eneste ansvar er at informere om den gyldige uddannelsesnøgle. Nøglerne er gyldige et år ad gangen og udløber d. 1. september.

Hvordan fornyer studerende/underviserne deres adgang?

De studerende/underviserne kan selv fornye deres adgang. De vil modtage den nye nøgle fra deres superbruger, inden den gamle nøgle udløber. Herefter skal de blot følge disse trin: Når vores system har bekræftet den nye nøgle, vil de 30 nye downloads per måned blive indsat.

Er der nogen begrænsning på antallet af brugere?

Nej, der er ikke nogen begrænsning på antallet af brugere af skolelicensen.

Hvilken emailadresse skal man bruge?

Man kan oprette sig med hvilken som helst emailadresse.

Er uddannelsesinstitutionen ansvarlig for studerendes/undervisernes korrekte brug af skolelicensen?

Når de studerende/underviserne opretter sig, skal de acceptere Colourbox’s generelle licensbetingelser, og de indvilliger dermed i kun at benytte billederne, vektorerne og videoerne til ikke-kommercielle formål. Hvis der forekommer misbrug, vil det således være den studerende/underviseren, som holdes ansvarlig og ikke uddannelsesinstitutionen.

Hvad menes der med studiemæssig brug/undervisningsbrug?

Studiemæssig brug er, når studerende bruger billeder, vektorer eller videoer i opgaver relateret til deres studie. Undervisningsbrug er, når undervisere bruger billeder, vektorer eller videoer til forelæsninger, præsentationer, kursusmateriale osv. Hvis en opgave, præsentation eller artikel sælges eller offentliggøres uden for uddannelsesinstitutionen, er der ikke længere tale om studiemæssig brug eller undervisningsbrug, og brugeren skal derfor købe rettigheden til at bruge billedet, vektoren eller videoen som enhver anden kommerciel bruger.

Kan en studerende bruge billeder, vektorer og videoer kommercielt, hvis de laver en opgave for en kunde, som ender med at blive publiceret?

Ja, det kan de studerende godt, men de skal oprette en anden konto og selv købe rettighederne til at bruge billederne kommercielt jvf. vores almindelige prisliste.

Kan undervisere benytte billeder, vektorer og videoer i kommercielle sammenhænge?

Hvis de laver kommercielle projekter privat, skal de oprette en anden konto og selv købe rettighederne til at bruge billederne kommercielt jvf. vores almindelige prisliste. Hvis de laver fx marketingsarbejde for uddannelsesinstitutionen, skal de blot oprettes som almindelig bruger på uddannelsesinstitutionens konto.

Hvor kan jeg som administrator/superbruger følge med i hvem og hvor mange, der bruger skolelicensen?

Under menupunktet “Skolelicens” kan du se jeres nuværende uddannelsesnøgle, en brugeroversigt, og hvor mange downloads hver bruger har foretaget.

Kan administratorer/superbrugerne forny adgangen til skolelicensen for studerende/undervisere?

Ja, inde fra superbrugerens personlige forside under menupunktet “Skolelicens” kan man forny uddannelsesnøglen for en eller flere studerende/undervisere på én gang.

Prøv os gratis og helt uforpligtende!

Følg fantastiske fotografer og illustratorer og gem billeder, vektorer og videoer i Samlinger, du kan dele med andre.

Luk
Loading