FAQ

1. Køb af billeder

•  Kan jeg nøjes med at købe et enkelt billede?
•  Jeg har brug for mere end et billede? Hvad kan I tilbyde?
•  Kan jeg få brug for en udvidet licens?
•  Hvilke betalingsmåder accepterer I?
•  Systemet vil ikke godkende mit betalingskort - hvad er der galt?
•  Jeg skal købe et billede for min virksomhed, som hører til i et EU-land. Hvor indtaster jeg momsnummeret?
•  Skal udenlandske kunder betale moms?
•  Hvordan udskriver jeg en kvittering eller faktura?
•  Er det muligt at købe alle rettighederne til et billede, hvis jeg ikke ønsker, at andre skal bruge det samme billede?
•  Kan jeg gemme indholdet af min kurv, hvis jeg ønsker at købe og downloade det senere?

2. Brugsrettigheder

•  Hvordan må jeg bruge billederne?
•  Hvor længe må jeg bruge billederne?
•  Må jeg bruge billeder og vektorer til produkter, jeg vil sælge, som fx t-shirts?
•  Må jeg bruge billeder, vektorer og videoer på Facebook?
•  Må jeg bruge et billede, vektor eller video i en app?
•  Må jeg bruge et billede eller en vektor til et logo?
•  Hvad betyder royalty-free?
•  Hvad er forskellen på stock og redaktionelle billeder?
•  Vores virksomheds hovedkontor ligger i et land, men vi opererer globalt. Må vi bruge marketingmateriale fra hovedkontoret i alle lande?
•  Må jeg bruge stock-billeder/vektorer/videoer i hele verden?
•  Hvornår er det nødvendigt at akkreditere billederne, vektorerne og videoerne?

3. Favoritter og Samlinger

•  Hvad er Favoritter?
•  Hvor mange billeder kan jeg lægge i en samling?
•  Hvordan downloader jeg en samling?
•  Hvordan opretter jeg en samling og gemmer billeder i den?
•  Hvordan deler jeg en samling med andre?
•  Hvor længe kan jeg have billeder liggende i mine Favoritter?
•  Hvordan sletter jeg en samling?

4. Søgninger

•  Hvordan finder jeg lige det billede, jeg skal bruge?
•  Hvad hvis jeg ikke præcist ved, hvad jeg søger efter?
•  Jeg kan ikke længere finde et bestemt billede. Hvor er det blevet af?
•  Hvordan kan jeg undgå anstødelige resultater, når jeg søger?
•  Kan I hjælpe med at finde et bestemt billede?
•  Hvordan søger jeg kun på videoer?
•  Hvordan søger jeg efter redaktionelt materiale?
•  Jeg er superbruger og vil gerne slå voksenfilteret til for alle brugere. Hvordan gør jeg det?
•  Jeg kan rigtig godt lide en fotografs stil. Hvordan kan jeg finde mere materiale fra denne leverandør?

5. Download af filer

•  Hvornår får jeg mit billede/vektor/video?
•  Hvordan downloader jeg billeder/vektorer/videoer?
•  Jeg vil gerne downloade en fil en gang til. Hvordan gør jeg?
•  Jeg har lige downloadet de billeder, jeg har købt, men nu kan jeg ikke finde dem. Hvor blev de af?
•  Er Colourbox-vandmærket stadig på billederne, når jeg har downloadet dem?
•  Forbliver “Sample text/Your text” på min vektor efter download?
•  Hvis en anden bruger på vores konto downloader et billede, jeg allerede har downloadet, bliver det så trukket fra vores konto igen?
•  Hvad er projektværktøjet?

6. Brugere og konti

•  Hvordan opretter jeg en bruger?
•  Jeg vil gerne tilføje en ny bruger, men brugernavnet eksisterer allerede. Hvad gør jeg?
•  Hvordan genaktiverer jeg en slettet bruger?
•  Hvor mange brugere kan der være tilknyttet en konto?
•  Min virksomhed har en Colourbox-konto. Hvordan bliver jeg tilknyttet den?
•  Min virksomhed har en konto, og jeg har registreret mig som bruger - hvorfor skal jeg så betale for mine downloads?
•  Hvordan ændrer jeg den emailadresse, jeg har oprettet mig med?
•  En af brugerne på vores konto har skiftet emailadresse. Hvordan opdaterer jeg hendes oplysninger?
•  Kan jeg være logget ind på min Colourbox-konto på to computere samtidig med det samme login?
•  Må vi have et fælles login?
•  Hvordan sletter jeg min konto?

7. Tekniske spørgsmål

•  Jeg kan ikke logge ind - hvad gør jeg?
•  Hvilke browsere understøtter Colourbox?
•  Hvilke filformater tilbyder Colourbox?
•  Jeg kan ikke åbne en vektorfil. Hvad gør jeg?
•  Hvordan redigerer jeg teksten “Sample Text” i min vektor?
•  Hvilken størrelse har billederne og videoerne?

8. Kontakt os

•  Hvordan kommer jeg i kontakt med en medarbejder fra Colourbox?

1. Krav til stock materiale

• Royalty-fri foto wiki
• Hvilke krav er der til stock billeder?
• Hvilke krav er der til stock vektor billeder?
• Hvilke krav er der til stock videoer?
• I hvilken mappe skal stock materiale ilægges via FTP?

2. Redaktionelt materiale

• Hvad er redaktionelle billeder?
• Hvilke krav er der til redaktionelt materiale?
• Hvilke krav er der til redaktionelt vektor grafik?
• Hvilke krav er der til redaktionelle videoer?
• I hvilken mappe skal redaktionelt materiale ilægges via FTP?

3. Søgeord

• Hvorfor skal jeg keyworde mit materiale?
• På hvilke sprog kan jeg tilføje søgeord?
• Hvilke guidelines er der for indskrivning af søgeord?
• Skal jeg indsætte søgeord før upload?
• Hvilke retningslinjer er der for billedmærkning?

4. Uploading og frigivelse af materiale

• Hvordan uploader jeg mine JPG og EPS filer?
• Hvordan uploader jeg MOV filer?
• Hvad er FTP info?
• Jeg indsatte søgeord på mine EPS filer inden upload. Hvor uploader jeg EPS filerne og disses JPG søgeordsfiler?
• Jeg indsatte søgeord på mine MOV filer inden upload. Hvor uploader jeg MOV filerne og disses JPG søgeordsfiler?
• Hvordan håndterer systemet JPG filer, som mangler tilsvarende EPS og MOV filer?
• Hvor kan jeg frigive mit materiale til Colourbox databasen?

5. Udbetaling og indtjening

• Hvad kan jeg tjene?
• Hvornår får jeg min betaling?
• Hvilke udbetalingsmuligheder har jeg?
• Skal jeg betale skat som leverandør?

6. Teknisk og generel hjælp

• Hvilke browsere understøtter Colourbox?

7. Andet

• Kan jeg uploade mit materiale på andre sites?
• Kan brugere søge efter leverandører via navn?
• Kan jeg se hvilke brugere, der har købt mit materiale?
• Hvorfor er der vandmærke på preview billederne?
• Hvilke er de mest almindelige grunde til at materiale afvises?

Køb af billeder

Kan jeg nøjes med at købe et enkelt billede?

Ja, du kan sagtens købe et enkelt billede, men jo flere du køber, jo bedre pris får du. Se Priser og produkter.

Jeg har brug for mere end et billede? Hvad kan I tilbyde?

Du kan vælge mellem:
  • Enkelt-downloads: du kan købe op til 150 på en gang og bestemmer selv, hvornår du vil downloade billederne.
  • 10+ abonnement: 10 downloads pr. måned
  • 50+ abonnement: 50 downloads pr. måned
  • 150+ abonnement: 150 downloads pr. måned

Se vores prisoversigt her.
Hvis du kommer fra en stor virksomhed med flere afdelinger, så kontakt os og få et tilbud, der passer til jer.

Kan jeg få brug for en udvidet licens?

Vi har kun en licens, som gælder alle typer brug, både online og tryk.

Hvilke betalingsmåder accepterer I?

Vi accepterer betaling fra PayPal og fra følgende kreditkort: VISA-Dankort, VISA, Mastercard, Maestro og American Express. Kunder i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Tyskland kan også betale via faktura. Ønskes fakturering per brev pålægges et administrationsgebyr på 75 DKK / 90 SEK / 90 NOK / €10 pr. faktura. Vi kan også fakturere via EAN.

Systemet vil ikke godkende mit betalingskort - hvad er der galt?

Vær tålmodig! Nogle gange tager det lidt længere tid end forventet, før betalingssystemet svarer. Hvis betalingen ikke går igennem, og du modtager en fejlbesked, så tjek om kortet er udløbet, og om der er nok penge på kontoen.

Hvis betalingen stadig ikke går igennem, kan du prøve med et andet kort eller kontakte os.

Jeg skal købe et billede for min virksomhed, som hører til i et EU-land. Hvor indtaster jeg momsnummeret?

Hvis du indtaster et firmanavn under købsprocessen, vil der komme et ekstra felt frem, hvori du kan indtaste jeres moms/cvr-nummer. Hvis nummeret er gyldigt, vil der ikke blive pålagt dansk moms på salg til virksomheder i andre EU-lande. Hvis nummeret ikke er gyldigt, skal vi lægge dansk moms oven i købsprisen.

Skal udenlandske kunder betale moms?

Colourbox fakturerer kun nettobeløbet til udenlandske kunder med et gyldigt momsnummer. Inden for EU skal kunden ifølge reglerne for “reverse charges” selv indberette momsbeløbet i det land, hvor virksomheden er registreret.

Hvordan udskriver jeg en kvittering eller faktura?

Du kan downloade en kvittering eller faktura i PDF-format, hvis du logger ind på Colourbox og klikker på Fakturaoversigt i menuen til venstre.

Er det muligt at købe alle rettighederne til et billede, hvis jeg ikke ønsker, at andre skal bruge det samme billede?

Nej, det er desværre ikke muligt.

Kan jeg gemme indholdet af min kurv, hvis jeg ønsker at købe og downloade det senere?

Hvis du tillader brug af cookies på din computer, vil indholdet af din kurv blive gemt i 30 dage.

Brugsrettigheder

Hvordan må jeg bruge billederne?

Du må bruge billederne, vektorerne og videoerne i hele verden, både online og på tryk og både i dine egne projekter eller i projekter, du udfører for andre. Du må benytte billederne, vektorerne og videoerne til næsten alt, men du må ikke sælge, udleje eller på anden vis overdrage dem til tredjemands eget brug - dette inkluderer brug af billederne, vektorerne og videoerne i online skabeloner eller andre online services, der giver andre brugere mulighed for at selv at benytte materialet.

Hvor længe må jeg bruge billederne?

Billeder, vektorer og videoer må benyttes både i uændret og i ny sammenhæng i en periode på op til 3 år efter et abonnement er ophørt eller efter den første unikke download i tilfælde af enkelt-downloads. Billeder, vektorer og videoer, der er benyttet indenfor denne periode, må efterfølgende anvendes i uændret sammenhæng uden tidsbegrænsning.

Det betyder, at du fx ikke behøver at slette et billede fra en online artikel og du skal ikke til at lave nye brochurer efter 3 år. Så længe sammenhængen, hvori billedet indgår, er uændret, er der ingen tidsbegrænsning.

Downloads foretaget med et Unlimited-abonnement må kun anvendes i nye sammenhænge i 30 dage fra abonnementets ophør. Der ingen tidsbegrænsning, hvis billederne, vektorerne og videoerne anvendes i uændret sammenhæng.

Må jeg bruge billeder og vektorer til produkter, jeg vil sælge, som fx t-shirts?

Ja, du må gerne bruge materialet på f.eks. t-shirts, kopper, emballage, plade/bog-omslag mv.

Må jeg bruge billeder, vektorer og videoer på Facebook?

Ja, du må gerne bruge billeder, vektorer og videoer på Facebook og andre sociale medier, hvis du ellers følger vores generelle Licensbetingelser.

Må jeg bruge et billede, vektor eller video i en app?

Ja, du må gerne bruge et billede, vektor eller video i en app eller anden software, hvis det skal bruges til f.eks. en knap eller et ikon. Du må ikke bruge et billede, vektor eller video i digitale produkter, hvis den originale fil på nogen måde bliver tilgængelig for tredjemand til egen brug.

Må jeg bruge et billede eller en vektor til et logo?

Nej, du må ikke bruge et billede eller en vektor til at lave et logo, et varemærke eller nogen anden form for forretningskendetegn.
Hvis du alligevel gerne vil have lov til at bruge et billede eller en vektor som et logo, et varemærke eller nogen anden form for forretningskendetegn, kan du kontakte os her. Vi sætter dig i kontakt med leverandøren af det pågældende billede eller design. Herefter er det op til dig og leverandøren at blive enige om, hvorvidt du må købe rettighederne til at bruge billedet eller vektoren.
Bemærk: Du skal huske, at I også skal blive enige om, om filen stadig skal være tilgængelig på Colourbox og dermed til salg, så andre Colourbox kunder kan købe denne.
Når du kontakter os angående et billede eller en vektor, tilføj venligst følgende informationer:
  • Billede/vektor ID.
  • En kort beskrivelse af, hvordan du ønsker at bruge filen.

Hvad betyder royalty-free?

Alle billeder, vektorer og videoer hos Colourbox er royalty-free. Det betyder, at du har ret til at bruge billedet, når du har betalt for det enten via køb af enkelt-downloads eller gennem et abonnement. Du behøver ikke bekymre dig om at skulle betale nogen andre gebyrer for brugen af billedet.

Royalty-free billeder kan benyttes til en lang række kreative formål, og det samme billede, vektor og video kan blive brugt af mange mennesker. Derfor er prisen meget lavere, end hvis du skal arrangere dit eget photoshoot.

Hvad er forskellen på stock og redaktionelle billeder?

Stock-billeder må benyttes til kommercielle formål og må blive beskåret og redigeret.

Redaktionelle billeder må kun benyttes i en nyhedsrelateret sammenhæng, fx i aviser, magasiner og på blogs. Redaktionelt materiale må IKKE benyttes i nogen former for kommerciel, marketingrelateret, eller reklamemæssig sammenhæng. Beskæring og redigering er ikke tilladt.

Vores virksomheds hovedkontor ligger i et land, men vi opererer globalt. Må vi bruge marketingmateriale fra hovedkontoret i alle lande?

Ja. Du må publicere materialet i hele verden både online og på tryk.

Må jeg bruge stock-billeder/vektorer/videoer i hele verden?

Ja, du må bruge stock-billeder/vektorer/videoer i hele verden.

Hvornår er det nødvendigt at akkreditere billederne, vektorerne og videoerne?

Kommerciel sammenhæng

Hvis du bruger stock-billeder i en kommerciel sammenhæng, er det ikke nødvendigt at akkreditere dem. Bemærk dog, at hvis du bruger materialet online (på dit website eller sociale platforme), må du meget gerne nævne Colourbox og fotografen/illustratoren. Hvis ikke fotografen/illustratoren har en profil så nævn blot Colourbox.dk.

Redaktionel sammenhæng

Hvis billeder, og det gælder både stock og redaktionelt materiale, bliver benyttet i en redaktionel sammenhæng, dvs. en nyhedsrelateret kontekst, bedes du overholde følgende retningslinjer for akkreditering:
Off-line/tryk:
Akkrediteringen “Foto: Colourbox.dk/Fotograf“ skal placeres under eller i nærheden af fotoet. Hvis der er en person afbilledet, skal akkrediteringen være: “Modelfoto: Colourbox.dk/Fotograf“.
Hvis fotografen/illustratoren ikke har en profil på Colourbox.dk, akkrediteres der med: “Foto: Colourbox.dk”.
Online:
Hvis muligt skal der indsættes et link til www.colourbox.dk, ellers skal akkrediteringen “Foto: Colourbox.dk/Fotograf” / “Video: Colourbox.dk/Fotograf” placeres under billedet, vektoren eller videoen eller på samme webpage som den hovedartikel, der anvendes til at illustrere. Hvis en person er afbilledet, skal akkrediteringen være: “Modelfoto: Colourbox.dk/Fotograf” / “Modelvideo: Colourbox.dk/Fotograf
Hvis fotografen/illustratoren ikke har en profil på Colourbox, akkrediteres der med: “Foto: Colourbox.dk” eller “Modelfoto: Colourbox.dk”.

Favoritter og Samlinger

Hvad er Favoritter?

Favoritter er et sted, hvor du kan gemme dine billeder, vektorer eller videoer i samlinger, indtil du beslutter om du vil downloade dem. Hvis du tilføjer et billede til en samling, bliver det ikke betragtet som et download. Det er blot en nem måde at organisere dine billeder på. Hvis du downloader en samling, tæller hvert enkelt billede som et download.

Hvor mange billeder kan jeg lægge i en samling?

Der er ingen begrænsning på, hvor mange billeder, vektorer og videoer du kan lægge i en samling. Hvis du downloader mere end 2GB hentes dette som en zip64 fil. Denne fil kan du muligvis ikke åbne på en Mac OS X. Oplever du dette problem, kan du downloade programmet Winzip og derefter åbne din fil.

Hvordan downloader jeg en samling?

Åben samlingen og klik dernæst på “Download”. Når du downloader en samling, tæller hvert enkelt billede i samlingen som et download.

Hvordan opretter jeg en samling og gemmer billeder i den?

Du kan oprette en ny samling på to måder. Enten ved at klikke på Favoritter og dernæst på den store +knap eller ved at klikke på + knappen i dropdown-menuen “Tilføj til Favoritter” på søgeresultatsiden, på preview-siden eller på en leverandørs profilside. Bruger du dropdown-menuen “Tilføj til samling” kan du tilføje et billede til flere samlinger på en gang.

Hvordan deler jeg en samling med andre?

Du kan dele en samling med andre brugere på din konto ved at åbne samlingen og dernæst klikke på “Del”. Indtast navn eller email på de brugere du vil dele med.

Hvis du vil dele en samling med nogen, som ikke har en Colourbox-konto, eller med en konto i en anden virksomhed, kan du sende dem den offentlige URL. Når de klikker på linket, vil de kunne se thumbnails af de filer, der ligger i samlingen.

Hvor længe kan jeg have billeder liggende i mine Favoritter?

De billeder, du lægger i dine Favoritter, bliver liggende, indtil du sletter dem, eller du lukker din konto.

Hvordan sletter jeg en samling?

Åben den samling, du ønsker at slette, hold musen over samlingens navn og klik dernæst på papirkurvsikonet. Hvis du sletter en samling, du har delt med andre brugere, vil samlingen også blive slettet fra deres konto. Hvis du sletter en samling, der er blevet delt med dig, vil den kun blive slettet fra din konto.

Søgninger

Hvordan finder jeg lige det billede, jeg skal bruge?

  • Søg på engelsk på www.colourbox.com
  • Søg på dansk på www.colourbox.dk
  • Søg på tysk på www.colourbox.de
  • Søg på flere ord på en gang (“og” er automatisk indsat imellem ordene, så dit resultat indeholder alle ordene)
  • Brug af punktum eller komma er ikke nødvendigt
  • Brug af særlige danske og tyske bogstaver er tilladt
  • Brug af andre særlige bogstaver/tegn anbefales ikke (skriv fx Gdansk i stedet for Gdánsk)
  • Du kan indsnævre din søgning ved at sætte “-” foran de ord, der ikke ønskes i resultatet (f.eks. “blomst -rose” viser alle resultater indeholdende “blomst” men ikke “rose”)

Vores søgemaskine søger via ordstammen, så en søgning på “løber” vil automatisk inkludere “løb”.

Du kan også bruge vores avancerede søgefunktion, hvor du kan begrænse dine søgeresultater ud fra format (horisontal eller vertikal), størrelse (minimum A4 ved 300 dpi eller minimum A3 ved 300 dpi), nyeste materiale samt stock eller redaktionelle billeder. Du kan også frasortere voksenindhold.

Hvad hvis jeg ikke præcist ved, hvad jeg søger efter?

Vi har automatisk fuldførelse af søgeord, som kan hjælpe dig med at finde præcist det ord, du søger. Du kan også klikke på Browse for at se vores billeder og illustrationer inddelt i kategorier. Du kan finde alt fra aber til åkander.

Jeg kan ikke længere finde et bestemt billede. Hvor er det blevet af?

Det er blevet fjernet af leverandøreren, og desværre kan vi ikke frigive billedet igen. Hvis du allerede har downloadet og brugt billedet, er det OK. Du skal ikke tilbagekalde produktet, hvori billedet er brugt.

Hvordan kan jeg undgå anstødelige resultater, når jeg søger?

Vi har et voksenfilter, som du kan slå til og fra under “Avanceret søgning”. Hvis voksenfilteret er slået til, vil søgeresultater indeholdende søgeord, der matcher filteret, ikke blive vist.

Kan I hjælpe med at finde et bestemt billede?

Ja, du er altid velkommen til at sende en email til info@colourbox.com med en forespørgsel. Så vil vi gøre vores bedste for at hjælpe dig.

Hvordan søger jeg kun på videoer?

Lav en søgning i søgefeltet. På resultatsiden kan du herefter vælge videofanebladet og kun se disse resultater.

Hvordan søger jeg efter redaktionelt materiale?

Lav en søgning i søgefeltet. På resultatsiden kan du klikke på “Redaktionelt” og kun se redaktionelle resultater.

Jeg er superbruger og vil gerne slå voksenfilteret til for alle brugere. Hvordan gør jeg det?

Klik på Indstillinger i din konto og vælg “Til” under voksenfilteret. Voksenfilteret vil nu være aktiveret for alle brugere på din konto.

Jeg kan rigtig godt lide en fotografs stil. Hvordan kan jeg finde mere materiale fra denne leverandør?

På billedpreview-siden kan du klikke på “Se mere fra denne leverandør” for at se denne leverandørs portfolio. Hvis leverandøren har udfyldt sin profilside hos Colourbox, vil profilnavnet stå neden under billedet. Klik på navnet, og du vil kunne følge og få mere at vide om en leverandør, hvis arbejde du synes godt om. Du kan se de leverandører, du følger, under Mine yndlingsleverandører på din forside.

Download af filer

Hvornår får jeg mit billede/vektor/video?

Du kan downloade filen umiddelbart efter betalingen er gået igennem. Du kan også downloade filen senere ved at logge ind på din konto og klikke på Mine downloads. Dit billede, illustration eller video vil ikke blive sendt til din emailkonto.

Hvordan downloader jeg billeder/vektorer/videoer?

Hvis du har et gyldigt abonnement eller har enkelt-downloads til gode på din konto, kan du downloade på tre forskellige måder:
  • På søgeresultatsiden
  • På preview-siden
  • Fra en samling hvis du har gemt filen der

Jeg vil gerne downloade en fil en gang til. Hvordan gør jeg?

Du kan altid downloade fil igen - det koster ikke ekstra.

Via Mine downloads:
  • Log ind på Colourbox.
  • Klik på Mine downloads i menuen til venstre.
  • Find thumbnail’en af den fil, du gerne vil downloade igen, vælg den ønskede opløsning/filtype og klik på “Download”.

Fra en samling
  • Log ind på Colourbox og klik på “Favoritter”
  • Find den samling, der indeholder billedet, du gerne vil downloade.
  • Klik på thumbnail’en af den fil, du gerne vil downloade igen.
  • Vælg den ønskede opløsning/filtype på preview-siden og klik på “Download”.

Jeg har lige downloadet de billeder, jeg har købt, men nu kan jeg ikke finde dem. Hvor blev de af?

Det afhænger af den browser, du benytter, og om du manuelt har ændret indstillingerne for download-mappen i din valgte browser.

Hvis du ikke har ændret din browsers indstillinger, og du bruger Firefox, så kig på dit skrivebord. Hvis du bruger Chrome, Safari eller Internet Explorer, så kig i din computers download-mappe. Du kan også prøve at søge efter et filnavn indeholdende “Colourbox”.

Hvis du stadig ikke kan finde dine downloadede filer, så kan du altid hente dem igen inde fra Mine downloads, uden at det koster ekstra. Husk at tjekke din browsers indstillinger, så du ved, hvor dine filer bliver gemt.

Er Colourbox-vandmærket stadig på billederne, når jeg har downloadet dem?

Nej. Colourbox-vandmærket forsvinder fra billeder, vektorer og videoer, når du har downloadet dem.

Forbliver “Sample text/Your text” på min vektor efter download?

Ja. “Sample text/Your text” forsvinder ikke, når du har downloadet vektoren. Se her hvordan du kan fjerne det.

Hvis en anden bruger på vores konto downloader et billede, jeg allerede har downloadet, bliver det så trukket fra vores konto igen?

Nej. Det er kun det første download, som vil blive fratrukket jeres konto.

Hvad er projektværktøjet?

For at hjælpe jer med at holde styr på hvilke billeder, der er brugt til hvilke projekter, kan din virksomheds superbruger slå projektstyring til under Indstillinger. Næste gang du skal downloade, vil du blive bedt om om at give dit download en reference og evt. en kommentar. Superbrugeren kan også vælge at modtage emails med information om project-downloads.

Brugere og konti

Hvordan opretter jeg en bruger?

Hvis du er superbruger, kan du tilføje lige så mange brugere, du har behov for. Klik på menupunktet Administrer brugere og dernæst på “Opret ny bruger”. Når du har udfyldt personens navn og emailadresse og klikket på “Opret bruger”, vil vedkommende modtage en email med brugernavn og adgangskode.

Jeg vil gerne tilføje en ny bruger, men brugernavnet eksisterer allerede. Hvad gør jeg?

Hvis brugeren allerede er oprettet på jeres konto, men er blevet slettet, skal du gå til Administrer brugere, vinge “Slettede” af og søge efter navnet. Klik på “Genaktiver” ud for brugerens navn. Brugeren vil modtage en email med brugernavn og adgangskode. Hvis brugeren er registreret under en anden virksomhed, vil du få mulighed for at invitere brugeren til at blive tilknyttet din virksomhed.

Hvordan genaktiverer jeg en slettet bruger?

Hvis du er superbruger, kan du genaktivere en slettet bruger ved at klikke på menupunktet Administrer Brugere og dernæst vinge “Slettede brugere” af og søge på navnet. Når personen er fundet, skal du blot klikke på “Genaktiver”. Brugeren får tilsendt en email med brugernavn og adgangskode.

Hvor mange brugere kan der være tilknyttet en konto?

Der er ingen begrænsning på antallet af brugere, der kan være tilknyttet en konto. I betaler det samme, uanset hvor mange brugere I er.

Min virksomhed har en Colourbox-konto. Hvordan bliver jeg tilknyttet den?

Du har to muligheder:
1) Du kan anmode din virksomheds superbruger om at blive oprettet.
2) Du kan anmode om adgang på jeres virksomheds egen adgangsside. Linket til denne vil være tilgængeligt internt i jeres organisation.

Min virksomhed har en konto, og jeg har registreret mig som bruger - hvorfor skal jeg så betale for mine downloads?

Du er sandsynligvis ikke logget ind. Tjek om dit navn står i øverste højre hjørne. Hvis det ikke gør, skal du logge ind.

Hvis dit navn står der, og du stadig skal betale for downloads, bedes du kontakte en af kontoens superbrugere. Under “Administrer brugere” kan de tilføje dig som ny bruger og invitere dig til at blive overført til virksomhedens konto.

Hvordan ændrer jeg den emailadresse, jeg har oprettet mig med?

Vi ændrer gerne din emailadresse i systemet. Du skal bare sende en email til info@colourbox.com med både den nye og den gamle emailadresse.

En af brugerne på vores konto har skiftet emailadresse. Hvordan opdaterer jeg hendes oplysninger?

Superbrugere har desværre ikke mulighed for at ændre brugernes emailadresser. Send venligst en email til info@colourbox.com med både den nye og den gamle emailadresse, så ændrer vi det gerne.

Kan jeg være logget ind på min Colourbox-konto på to computere samtidig med det samme login?

Vores system er sat op til at spore fælleslogin, så du kan kun være logget ind på en computer af gangen. Når du vender tilbage til den første computer, vil du blive bedt om at logge ind igen.

Må vi have et fælles login?

Nej, det er ikke tilladt iflg. vores Betingelser. Alle brugere skal have et personligt login.

Hvordan sletter jeg min konto?

Du kan få slettet din konto ved at sende en email til info@colourbox.com indeholdende den emailadresse, du har oprettet din konto med. Hvis du er den eneste superbruger på din virksomheds konto, bedes du gøre en anden bruger til superbruger, inden du kontakter os.

Tekniske spørgsmål

Jeg kan ikke logge ind - hvad gør jeg?

  • Klik på “Log ind”.
  • Klik på linket “Glemt dit kodeord?”.
  • Indtast din emailadresse og klik “Nulstil”.
  • Du modtager en email med en ny adgangskode.

    • Hvis du stadig har problemer med at logge ind, kan du sende en e-mail til info@colourbox.com med en beskrivelse af problemet, så vi kan hjælpe dig med at løse det.

      Hvilke browsere understøtter Colourbox?

      • Google Chrome 21+
      • Mozilla Firefox 20+
      • Microsoft Internet Explorer 9+
      • Safari 5+

      Når du skal uploade via din leverandørkonto, anbefaler vi, at du bruger Chrome 21+, Firefox 20+, eller Safari 5+.

      Hvilke filformater tilbyder Colourbox?

      Billeder kan downloades som hi-res og low-res JPG-filer.
      Vektorer kan downloades som EPS-filer og som hi-res og low-res JPG-filer.
      Videoer kan downloades som MOV-filer.

      Jeg kan ikke åbne en vektorfil. Hvad gør jeg?

      Alle vores vektor-filer er redigerbare EPS-filer, som kan åbnes i Adobe Illustrator. Hvis du ikke har Adobe Illustrator, kan du evt. downloade JPG-versionen af vektor-filen. Klik på “Mine downloads” og vælg dernæst “Hi-res JPG til disk” for at få JPG-versionen. Dette er gratis og vil ikke tælle som et extra download.

      Hvordan redigerer jeg teksten “Sample Text” i min vektor?

      For at fjerne en “Sample Text” i en vektor-fil, så du kan indsætte din egen tekst, skal du åbne EPS-filen i Adobe Illustrator. Hvis teksten er “outlined” (dvs. man kan se alle punkterne, der udgør bogstaverne, når man klikker på teksten), kan man slette “Sample Text”, vælge tekstværktøjet og skrive sin egen tekst. Du kan ikke skrive din egen tekst med den skrifttype, der er benyttet til “Sample Text”.

      Hvis du ikke har Adobe Illustrator, kan du downloade en jpeg-version af filen og åbne den i Adobe Photoshop eller noget andet billedbehandlingssoftware. Brug klonværktøjet eller et lignende redskab til at slette “Sample Text”.

      I begge programmer kan man også vælge at lægge en “shape” med baggrundsfarven oven på “Sample Text” og derefter lave et nyt lag med ens egen tekst.

      Hvilken størrelse har billederne og videoerne?

      Alle vores stock billeder har en opløsning på minimum 2500x1000 pixels.
      Alle vores videoer er HD 1080p. Du kan se filstørrelsen på individuelle billeder/videoer på billed-preview-siden.

      Kontakt os

      Hvordan kommer jeg i kontakt med en medarbejder fra Colourbox?

      Du kan kontakte os via mail eller ringe til os på vores internationale nummer, +45 7020 3315. Hvis du hellere ønsker at tale med en fra dit lokale kontor, så find det her. Vores mail er info@colourbox.com.

Krav til stock materiale

Royalty-fri foto wiki

Denne wiki er lavet for at hjælpe Colourbox-leverandører med at finde informationer omkring varemærker, ophavsret og privathed - også kaldet intellektuel ejendom.
Læs Wiki

Hvilke krav er der til stock billeder?

Alle billeder skal:
  • være kun fra professionelle eller semi-professionelle kameraer
  • have skarpt fokus
  • have godt lys
  • må ikke indeholde for megen støj
  • ikke være over-eller undereksponeret
  • have minimum 1000 pixels på kortest side
  • være minimum 2500 pixels på den længste side
  • være 24-bit JPEG (8-bit per farvekanal)
  • have lavest muligt kompression
  • have minimum 4 søgeord per billede
Bemærk: Leverandøren skal kunne fremvise Modelkontrakter og Ejendomskontrakter, hvis Colourbox efterspøger at få tilsendt disse.

Hvilke krav er der til stock vektor billeder?

Skal:
  • være EPS-filer
  • være redigerbare
  • indeholde minimum 4 søgeord

Hvilke krav er der til stock videoer?

Skal:
  • have godt lys
  • ikke indeholde for megen støj
  • ikke være over-eller undereksponeret
  • minimum have 1920x1080 pixels (1080p fuld HD)
  • være Quicktime MOV
  • indeholde minimum 4 søgeord

I hvilken mappe skal stock materiale ilægges via FTP?

Såfremt du bruger FTP til at uploade stock materiale, skal dette uploades til stock mappen.

Redaktionelt materiale

Hvad er redaktionelle billeder?

De tekniske krav til det redaktionelle materiale er ikke ligeså strenge, som dem der gælder for stock materiale. Men, dit redaktionelle materiale skal kunne bruges i aviser og pressen. Redaktionelle billeder, vektor materiale og videoer må kun bruges redaktionelt, hvilket betyder, at det kun må benyttes ved begivenheder, der har nyhedsværdi eller er af offentlig interesse, dvs. i aviser eller bladartikler. P.t. er det kun kunder i Danmark, Sverige og Norge, som har adgang til det redaktionelle materiale. Selvom du ikke selv er bosiddende i et af disse lande, kan du stadig tjene penge på dit redaktionelle uploadede materiale.

Andre typer af billeder, som skal mærkes som redaktionelle (editorial), er billeder, som indeholder:
  • logos
  • produkter af velkendte mærker
  • mennesker, som ikke er modeller, såsom gadebilleder indeholdende almindelige mennesker på fortorvet

Alt redaktionelt materiale skal markeres som sådan. Dette gøre ved enten at uploade det i den Redaktionelle mappe på FTP eller ved at udvælge materialet og herefter bruge “Editorial” knappen i søgeordsværktøjet.

Hvilke krav er der til redaktionelt materiale?

  • Opløsning på minimum 2 megapixel

Hvilke krav er der til redaktionelt vektor grafik?

  • EPS filer skal være redigerbare

Hvilke krav er der til redaktionelle videoer?

  • Videoerne skal være klar til brug

I hvilken mappe skal redaktionelt materiale ilægges via FTP?

Såfremt du bruger FTP til at uploade redaktionelt materiale, skal dette uploades til editorial mappen.

Søgeord

Hvorfor skal jeg keyworde mit materiale?

Simpelt sagt; gode søgeord fører til forhøjet indtjening. Måske uploader du noget fantastisk materiale, men uden gode søgeord finder vores brugere det ikke. Dit indtjeningspotentiale er derfor direkte afhængig af dit materiales søgeord og kvaliteten heraf.

Relevante, specifikke søgeord, der præcist beskriver det, der foregår på billedet - ikke flere eller færre - vil have en direkte indflydelse på dine chancer for at få downloadet dit materiale. Vores kunder har travlt og vil gerne finde det, de søger hurtigt. Og materiale der har de rette søgeord, vil have større chance for at blive downloadet.

På hvilke sprog kan jeg tilføje søgeord?

Vi understøtter tre sprog: dansk, engelsk og tysk. Du kan benytte et af disse tre sprog til at indsætte søgeord. Dine søgeord oversættes automatisk til de andre sprog, hvorved vores kunder får samme resultat, ligegyldigt hvilket sprog der søges på. Hvis du ønsker at indsætte søgeord på flere sprog end et af de tre, vi understøtter, kan du gøre det i systemet. Du må dog kun keyworde et sprog ad gangen. Du skal huske at ændre sprog i søgeordsværktøjet, før du indsætter søgeord. Og så skal du huske at skifte til et andet sprog inden, at du tilføjer søgeord på det næste sprog.

Hvilke guidelines er der for indskrivning af søgeord?

  • Brug enkle ord og separer dem med et komma.
  • Hvert billede må mindst indeholde 4 keywords og ikke mere end 50. Vi anbefaler min. 12-15 relevante søgeord.

Skal jeg indsætte søgeord før upload?

Nej. Du kan indsætte søgeord efter upload samt tillægge materialet titler og markere det som Redaktionelt eller voksenindhold. Dette gøres via dit søgeordsværktøj.

Hvilke retningslinjer er der for billedmærkning?

  • Alt redaktionelt materiale skal mærkes som sådan.
  • Du kan give dit materiale titler, hvilket forhøjer chancen for at dit materale findes igennem f.eks. Google. Et billede der indholder en blomst, kan med fordel have titlen “Hvid tulipan på en græsmark”.
  • Mærk mateiale med voksent indhold (f.ek.s fuld nøgenhed) som voksenindhold (Anstødeligt materiale).
  • Se søgeords-tutorial her.

Uploading og frigivelse af materiale

Hvordan uploader jeg mine JPG og EPS filer?

Du kan uploade via vores site (Supplier > My Images > Upload). Vi anbefaler at du bruger FTP til alle dine filer.

Hvordan uploader jeg MOV filer?

Du skal bruge et FTP-program til at uploade dit videomateriale.

Hvad er FTP info?

Host navn: ftp.skyfish.com
Brugernavn: din mail-adresse
Kode: det, du modtog, da du oprettede din Colourbox konto (bemærk: hvis du har ændret din kode sidenhen, er det den nye kode, der gør sig gældende).

Jeg indsatte søgeord på mine EPS filer inden upload. Hvor uploader jeg EPS filerne og disses JPG søgeordsfiler?

Brug FTP. Upload EPS+JPG med det samme filnavn (f.eks. blomst.eps og blomst.jpg) i vektormappen. Søgeordenen fra jpg’en importeres, men selve JPG filen slettes efter fuldendt import.

Jeg indsatte søgeord på mine MOV filer inden upload. Hvor uploader jeg MOV filerne og disses JPG søgeordsfiler?

Brug FTP. Navngiv både .JPG og .MOV filerne med den helt samme forlængelse (f.eks. minfilm.jpg og minfilm.mov) og upload begge filer i filmmappen. Søgeordenen fra jpg’en importeres, men selve JPG filen slettes efter fuldendt import.

Hvordan håndterer systemet JPG filer, som mangler tilsvarende EPS og MOV filer?

Når en JPG fil uploades i en vektor eller video mappe, men der ikke umiddelbart straks findes en EPS eller MOV fil, vil databasen søge efter tilsvarende filer uploadet indenfor de sidste 6 uger. Hvis sådan findes vil JPG’ens metadata overføres til den sammenlignelige fil. Findes der allerede metadata i denne fil, overskrives dette af JPG’ens metadata.

Såfremt et billede med samme filnavn uploades flere end en gang, vil systemet altid vælge det nyeste.
Såfremt der ikke fremkommer et match til den uploadede JPG fil, slettes den automatisk efter 7 dage.

Hvor kan jeg frigive mit materiale til Colourbox databasen?

Så snart dit materiale er uploaded, frigives det i Colourbox databasen. Der er en forsinkelse på op til 12 timer fra upload og til du kan se og søge dit materiale på sitet. Efter upload er dit materiale synligt i keyword værktøjet, hvor du kan ændre dine keywords og titler samt mærke det som redaktiont og Voksent indhold.

Udbetaling og indtjening

Hvad kan jeg tjene?

Din indtjening afhænger af det antal gange, dine billeder, illustrationer eller videoer downloades. Du modtager 20% af salgsprisen. Hvis et billede sælges for €9.50 modtager du således €1.90. Forskellige abonnementer og kampagner resulterer i forskellige salgspriser, men du er altid garanteret en minimumsbetaling på €0.20 per download. Salgsprisen afhænger af den daglige valutakurs fra Danmarks Nationalbank. Du modtager betaling, hver gang du har optjent €100.

Hvornår får jeg min betaling?

Vi sender din betaling ugen efter at du har optjent €100.

Hvilke udbetalingsmuligheder har jeg?

Vi tilbyder tre udbetalingsmuligheder: Skrill/Moneybookers, PayPal eller bankoverførsel.
Ved betalinger til Skrill/Moneybookers og PayPal kan du vælge at få udbetalt beløbet i euro, US dollars eller danske kroner. Ved bankoverførsel kan du vælge at få udbetalt beløbet i euro, US dollars eller danske kroner. Din optjening vises dog altid i euro på din Colourbox-konto, men din udbetaling kan du vælge at få i en anden valuta. Vi følger den daglige vekselkurs fra Danmarks Nationalbank.

Skal jeg betale skat som leverandør?

Colourbox tilbageholder ikke skat. Det er derfor op til den enkelte leverandør at indberette og indbetale gældende lokale skatter og afgifter. Colourbox er forpligtet til at indberette vores betalinger til danske leverandører. De skal derfor udfylde enten et CPR eller CVR nummer på betalingssiden.

Teknisk og generel hjælp

Hvilke browsere understøtter Colourbox?

  • Google Chrome 21+
  • Mozilla Firefox 20+
  • Microsoft Internet Explorer 9+
  • Safari 5+

Andet

Kan jeg uploade mit materiale på andre sites?

Ja, som Colourbox leverandør er du ikke underlagt nogen ekslusivitets aftale og du kan frit bruge dit materiale, som du ønsker, selvom materialet også er online på Colourbox sitet.

Kan brugere søge efter leverandører via navn?

P.t. er dette ikke muligt, men fra Preview siden under billeder/vektor/video folderen, kan der klikkes på “Flere medier fra denne leverandør” for at se dennes materiale.

Kan jeg se hvilke brugere, der har købt mit materiale?

Nej, dette er ikke muligt.

Hvorfor er der vandmærke på preview billederne?

For at sikre at leverandører godtgøres har vi tilføjet vandmærker på alle thumbnails. Dette bevirker, at brugere ikke længere blot kan bruge thumbnailen men må downloade billederne, og leverandørerne kan modtage deres royalty. Downloaded materiale indeholder ikke vandmærke.

Hvilke er de mest almindelige grunde til at materiale afvises?

Materiale afvises ofte på grund af:
  • dårlig belysning
  • over-eller undereksponering
  • for meget støj
  • manglende fokus
  • pornografisk materiale
  • indeholder ikke vores minimum antal søgeord
  • ukorrekte søgeord (søgeordene fremgår ikke i billedet)
  • redaktionelt materiale er mærket som stock materiale eller vice versa
  • materialet er allerede uploadet
  • mindre end min. størrelse på 1000 pixels x 2500 pixels eller 2500 x 1000
  • tekniske problemer i filen
  • manglende kommerciel værdi for vores kundegrupper

Skolelicens

Hvad er en skolelicens?

Skolelicensen giver studerende og undervisere adgang til 30 gratis billeder per måned til studiemæssige, ikke-kommercielle formål. Alle uddannelsesinstitutioner, der som minimum har et 50+ abonnement, kan oprette en skolelicens.

Hvem kan oprette en skolelicens?

Alle uddannelsesinstitutioner, der som minimum har et 50+ abonnement, kan oprette en skolelicens.

Hvad koster en skolelicens?

En skolelicens er gratis, når man samtidig som minimum har et 50+ abonnement som almindeligt betalingsabonnement.

Hvordan fungerer skolelicensen?

Uddannelsesinstitutionen modtager hvert år en unik kode - en uddannelsesnøgle - som skal videregives til de studerende/undervisere, der ønsker at registrere sig. Nøglen udløber automatisk d. 1. september, og en ny bliver automatisk sendt til superbrugerne på skolens betalingsabonnement et par uger før. Det er superbrugernes opgave at informere studerende og undervisere om den nye uddannelsesnøgle. De studerende og underviserne kan selv forny deres konto ved at logge ind og indtaste koden, eller superbrugeren kan forny en eller flere brugere fra sin konto på en gang.

Er der meget administration for uddannelsesinstitutionen?

Nej. De studerende/underviserne kan selv oprette sig direkte på www.colourbox.dk/education, så længe de har en gyldig uddannelsesnøgle. Nøglen sendes til superbrugerne på uddannelsesinstitutionens betalingsabonnement, og superbrugernes eneste ansvar er at informere om den gyldige uddannelsesnøgle. Nøglerne er gyldige et år ad gangen og udløber d. 1. september.

Hvordan fornyer de studerende/underviserne deres adgang?

De studerende/underviserne vil blive informeret automatisk, når deres nøgle er ved at udløbe. Når de har indtastet den nye uddannelsesnøgle, får de igen 30 downloads per måned.

Er der nogen begrænsning på antallet af brugere?

Nej, der er ikke nogen begrænsning på antallet af brugere af skolelicensen.

Hvilken emailadresse skal man bruge?

Man kan oprette sig med hvilken som helst emailadresse.

Er uddannelsesinstitutionen ansvarlig for de studerendes/undervisernes korrekte brug af skolelicensen?

Når de studerende/underviserne opretter sig, skal de acceptere Colourbox’s generelle licensbetingelser, og de indvilliger i kun at benytte billederne, vektorerne og videoerne til ikke-kommercielle formål. Hvis der forekommer misbrug, vil det således være den studerende/underviseren, som holdes ansvarlig og ikke uddannelsesinstitutionen.

Hvad menes der med studiemæssig brug/undervisningsbrug?

Studiemæssig brug er, når studerende bruger billeder, vektorer eller videoer i opgaver relateret til deres studie. Undervisningsbrug er, når undervisere bruger billeder, vektorer eller videoer til forelæsninger, præsentationer, kursusmateriale osv. Hvis en opgave, præsentation eller artikel sælges eller offentliggøres uden for uddannelsesinstitutionen, er der ikke længere tale om studiemæssig brug eller undervisningsbrug, og brugeren skal købe rettigheden til at bruge billedet, vektoren eller videoen som enhver anden kommerciel bruger.

Kan en studerende bruge billeder, vektorer og videoer kommercielt, hvis de laver en opgave for en kunde, som ender med at blive publiceret?

Ja, det kan de studerende godt, men de skal oprette en anden konto og selv købe rettighederne til at bruge billederne kommercielt jvf. vores almindelige prisliste.

Kan undervisere benytte billeder, vektorer og videoer i kommerciel sammenhæng?

Hvis de laver kommercielle projekter privat, skal de oprette en anden konto og selv købe rettighederne til at bruge billederne kommercielt jvf. vores almindelige prisliste. Hvis de laver fx marketingsarbejde for uddannelsesinstitutionen, skal de blot oprettes som almindelig bruger på uddannelsesinstitutionens konto.

Hvor kan jeg som administrator/superbruger følge med i hvem og hvor mange, der bruger skolelicensen?

Under menupunktet “Skolelicens” kan du se jeres nuværende uddannelsesnøgle, en brugeroversigt, og hvor mange downloads hver bruger har foretaget.

Kan administratorer/superbrugerne forny adgangen til skolelicensen for studerende/undervisere?

Ja, inde fra superbrugerens personlige forside under menupunktet “Skolelicens” kan man forny uddannelsesnøglen for en eller flere studerende/undervisere på én gang.

Prøv os gratis og helt uforpligtende!

Følg fantastiske fotografer og illustratorer og gem billeder, vektorer og videoer i Samlinger, du kan dele med andre.

Luk
Loading